BLIK jako jedna z metod płatności mobilnych zyskuje coraz większą popularność, szczególnie wśród osób dokonujących transakcji płatniczych w internecie oraz osób młodych, gdzie upowszechniły się przelewy na telefon. Jednak jego zalety docenią wszyscy. Dzięki silnemu wsparciu ze strony współpracujących banków, system płatności na koniec drugiego kwartału 2020 r. zanotował prawie 100 mln transakcji oraz blisko 5,5 mln aktywnych użytkowników.
BLIK – od czego się zaczęło?
Operatorem BLIKA jest Polski Standard Płatności Sp. z o.o.. Spółka została utworzona w styczniu 2014 roku przez PKO BP. Jeszcze we wrześniu tego samego roku do spółki przystąpiło kolejne 5 banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK (obecnie Santander Bank Polska) oraz mBank. Od kwietnia 2020 roku współudziałowcem spółki jest również Mastercard Europe, jedna z dwóch wiodących organizacji rozliczających płatności. Dzięki nowemu udziałowcowi można liczyć na rozwój BLIKA poza granicami Polski.
Nazwa BLIK powstała z połączenia trzech słów „blisko”, „link” oraz „click” i nawiązuje do światła, refleksu, błysku co świadczy o szybkości, dostępności i prostocie działania. Jak widać nazwa jest bardzo prosta, chwytliwa i z powodzeniem może być używana poza granicami kraju.
W lutym 2015 roku, BLIK rozpoczął funkcjonowanie na rynku i z każdym rokiem liczba użytkowników rosła w dynamicznym tempie a firma dodawała kolejne funkcjonalności. Płatności BLIKIEM swój rozwój zawdzięczają szczególnie upowszechnieniu w ramach płatności w sklepach internetowych. Sukces wynika przede wszystkim właśnie z prostoty użytkowania i bezpieczeństwa, dzięki ograniczeniu podawania danych do wyłącznie wygenerowanego jednorazowego kodu zamiast wpisywania pełnych danych karty płatniczej.
Co to jest BLIK?
BLIK to metoda płatności mobilnych, i nie tylko, przy użyciu generowanych jednorazowych kodów w aplikacji mobilnej banku. 6-cyfrowy kod BLIK jest ważny 2 minuty od momentu wygenerowania. Jeśli nie użyjesz go w tym czasie, musisz wygenerować nowy. Pod koniec 2021 roku w sześciu bankach wystartowała usługa BLIK zbliżeniowy.
Korzystając z BLIKA możesz:
- płacić za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych przy użyciu kodów BLIK;
- płacić zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych;
- wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach lub wpłatomatach;
- wykonywać natychmiastowe przelewy na numer telefonu pomiędzy klientami różnych banków (tzw. „przelew na telefon”);
- generować czeki BLIK do płatności w sklepach i wypłaty gotówki z bankomatów;
- wysyłać do znajomych prośby o przelew;
- inicjować płatności cykliczne (opłaty za abonament, faktury za prąd lub telefon o stałym charakterze).
Warto nadmienić, że nie wszystkie wymienione powyżej funkcjonalności dostępne są we wszystkich bankach współpracujących.
BLIK zbliżeniowy i pozostałe dostępne na rynku metody płatności mobilnych bazują na technologiach zbliżeniowych NFC, w przypadku których płatność dokonywana, dla BLIKA zbliżeniowego bezpośrednio z konta osobistego, a dla pozostałych jest wirtualnym odpowiednikiem karty płatniczej zarejestrowanej w urządzeniu mobilnym. Płatności zbliżeniowe zostały opisane na blogu we wpisie dotyczącym płatności mobilnych.
W których bankach dostępny jest BLIK?
Pomimo, że BLIK jest coraz bardziej popularny to nie wszystkie działające w Polsce banki przystąpiły do programu. Z BLIKA możesz korzystać w następujących bankach: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, Noble Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A., Spółdzielcza Grupa Bankowa, Bank BPS, Nest Bank i EnveloBank. Dostęp do BLIKA ma ponad 90 % wszystkich klientów instytucji finansowych. Od grudnia 2021 r. BLIK jest dostępny również w Citi Handlowy.
Z większych banków, w których nie znajdziesz BLIKA należy wymienić BOŚ Bank.
Co muszę posiadać żeby używać kodów BLIK?
Aby korzystać z BLIKA musisz posiadać:
- dostęp do aplikacji mobilnej swojego banku (oczywiście banku, który udostępnia usługę BLIK).
- smartfon z systemem Android (wersja min. 5.0), iOS (wersja min. 11.0) lub Windows Phone.
- połączenie z Internetem (pakiet danych lub Wi-Fi).
Telefon nie musi być wyposażony w technologię zbliżeniową NFC.
Jest grupa osób, które boją się lub nie chcą instalować w telefonie aplikacje banku. Zainstalowanie aplikacji banku wymaga ustawienia blokady telefonu w postaci kodu PIN lub biometrii (np. odcisku palca). Po drugie, nie zawsze jest możliwy dostęp do internetu. W przypadku innych płatności mobilnych jak np. Google Pay, dostęp do internetu nie jest potrzebny.
Jak płacić BLIKIEM w sklepie?
W sklepach stacjonarnych BLIKIEM możesz zapłacić, gdy terminal płatniczy posiada taką funkcję. Takie sklepy oznaczone są naklejką z akceptowanymi formami płatności, gdzie obok kart płatniczych jest logo BLIK. Płatności dokonasz tylko w sklepach w Polsce.
Sprawdź również płatności zbliżeniowe BLIK.
Płatność BLIKIEM w sklepie stacjonarnym
Jak widać płatność kodami BLIK w sklepach stacjonarnych nie sprawdza się. Operacja trwa znacznie dłużej niż płatność kartą zbliżeniowo. Wyjątkiem mogą być płatności do 50 złotych. Jeśli w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej swojego banku włączysz opcję tzw. „Szybka płatność” będziesz mógł płacić bez zatwierdzania numerem PIN w aplikacji.
W sklepach internetowych BLIK powinien być dostępny na etapie wybierania formy płatności jako jedna z dostępnych opcji. Możesz korzystać z kodów BLIK w przypadku, gdy sklep udostępnia taką formę płatności bezpośrednio lub gdy dokonujesz płatności na platformach tzw. integratorów płatności: Dotpay, Cashbill, Przelewy24, T Pay, eCard, Blue Media, PayU, First Data. W ramach współpracy z Mastercardem płatności BLIK mogą się już pojawiać w zagranicznych sklepach internetowych.
Jak płacić BLIKIEM przez internet?
Ułatwieniem przy płatnościach BLIKIEM w sklepie internetowym może być ustawienie zapamiętanego sklepu lub przeglądarki i dokonywanie transakcji bez wpisywania kodu BLIK. Zrobisz to przy zatwierdzaniu najbliższej płatności w aplikacji wybierając odpowiednią opcję. Po zatwierdzeniu kolejne zakupy w zapamiętanym sklepie lub w przeglądarce nie będą wymagały wpisywania kodu BLIK a jedynie zatwierdzenia PINem w aplikacji banku. Możesz zapisywać sklepy lub przeglądarkę tylko w aplikacjach: Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millennium, mBank, Santander Bank Polska, PKO BP, Bank Pekao SA.
ING Bank Śląski i Bank Pekao SA wprowadziły płatności powtarzalne BLIK, które można stosować do opłat za abonament, faktury za prąd lub telefon o stałym charakterze.
Wypłaty i wpłaty BLIKIEM z bankomatów
Wypłaty gotówki BLIKIEM można dokonać w bankomatach wszystkich banków uczestniczących w systemie (jeśli tylko posiadają własne bankomaty) oraz w sieci Euronet i Planet Cash.
Wypłaty gotówki z bankomatów przy użyciu BLIKA mogą być zdecydowaną zaletą konta osobistego. Są banki, które promują wypłaty BLIKIEM, nie pobierając z tego tytułu opłaty, w odróżnieniu od wypłat przy użyciu karty płatniczej. Takiej opłaty nie pobiera obecnie m.in. Santander Bank Polska. Sprawdź w swoim banku czy pobiera opłaty za wypłaty z bankomatów. W ramach wypłat są ustanawiane dzienne limity maksymalnej liczby i/lub kwoty transakcji. Sprawdź ustawienia i ewentualnie zmień w swojej bankowości internetowej.
Jeżeli jesteś klientem jednego z wymienionych banków: Bank Millennium, Getin Bank, ING Bank Śląski, Bank Pekao SA, BNP Paribas, Nest Bank, możesz dokonywać BLKIEM wpłat we wpłatomatach tych banków, bez użycia karty płatniczej. Postępuj podobnie jak przy wypłacie gotówki. Po włożeniu gotówki potwierdź poprawność kwoty.
Pamiętaj o bezpieczeństwie i częstych próbach wyłudzenia kodów BLIK o czym w sekcji poniżej?
Przelew BLIK na telefon
Przelewy na telefon w ramach usługi BLIK wykonywane są za pośrednictwem systemu Express Elixir. Działa to na zasadzie przypisania (rejestracji) numeru telefonu do posiadanego rachunku bankowego. Aby móc korzystać z przelewów na telefon BLIK musisz uruchomić taką usługę w bankowości internetowej swojego banku. Szybki przelew zadziała tylko jeśli również odbiorca będzie posiadał zarejestrowany numer telefonu. Przelew BLIK to duże ułatwienie, ponieważ nie musisz znać nazwy banku, trudnego do zapamiętania numeru rachunku bankowego (26 cyfr) a jedynie musisz wybrać numer telefonu (9 cyfr), który zapewne masz zapisany w telefonie. W tym samym czasie do numeru telefonu można mieć przypisany tylko jeden rachunek bankowy. Jeśli posiadasz rachunek w dwóch bankach rejestracja w drugim automatycznie dezaktywuje usługę w pierwszym banku.
Przelew na telefon w ramach systemu BLIK wykonasz pomiędzy użytkownikami telefonów posiadającym konta w jednym z następujących banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao SA, Citi Handlowy, Credit Agricole, Getin Bank, ING Bank, mBank, PKO BP, Santander Bank Polska, BNP Paribas (od kwietnia 2022 r.).
Wykonanie przelewu na telefon BLIK jest bardzo łatwe. W aplikacji banku, w przelewach lub w opcji generowania kodów BLIK wybierasz „przelew na telefon BLIK”, w kolejnym kroku wybierasz numer telefonu osoby, do której chcesz dokonać przelewu (jeśli wcześniej dałeś aplikacji uprawnienia zobaczysz przy numerze telefonu ikonę BLIKA co oznacza, że dana osoba ma zarejestrowany numer w BLIK), wpisujesz kwotę oraz tytuł przelewu i akceptujesz PINem.
Przelewy na telefon BLIK służą przekazywaniu raczej mniejszych kwot. Kwota dziennego limitu często wynosi maksymalnie 500 do 1000 złotych. Ważna uwaga – część banków może pobierać opłaty za usługę przelewu na telefon BLIK.
Transakcje BLIK | Przelew na telefon BLIK | |
---|---|---|
Alior Bank | Limit transakcji: 10000 zł Limit dzienny: 20000 zł Limit miesięczny: 30000 zł | Limit transakcji: 500 zł Limit dzienny: 5000 zł Limit miesięczny: 30000 zł |
Bank Millennium | Limit transakcji: gotówkowe 5000 zł, bezgotówkowe i w internecie 10000 zł Limit dzienny: gotówkowe 5000 zł, bezgotówkowe i w internecie 10000 zł, maks. 20 transakcji | Limit transakcji: 500 zł Limit dzienny: 5000 zł |
BNP Paribas | Limit dzienny: 500 zł w terminalach POS, 5000 zł internet | Linit transakcji: 500 zł, dzienny: 1000 zł (maks. 30 transakcji) |
Citi Handlowy | Limit dzienny: 20000 zł | Limit transakcji: 500 zł Limit dzienny: 20000 zł |
Credit Agricole | Limit transakcji: bezgotówkowe i w internecie 1000 zł Limit dzienny: gotówkowe 5000 zł, bezgotówkowe i w internecie 1000 zł | Limit transakcji: 1000 zł Limit dzienny: 1000 zł |
Getin Bank | Limit dzienny: gotówkowe 2500 zł, bezgotówkowe i w internecie 10000 zł, limit 20 transakcji | Limit transakcji: 500 zł Limit miesięczny: 5000 zł |
ING Bank | Limit dzienny: 10000 zł | Limit transakcji: 500 zł |
mBank | Limit dzienny: 10000 zł | Limit transakcji: 500 zł Limit dzienny: 20000 zł, maks. 20 transakcji |
Bank Pekao SA | Limit dzienny: gotówkowe 3000 zł, bezgotówkowe 10000 zł | Limit transakcji: 500 zł, dzienny 1000 zł |
PKO BP | Limit dzienny: 20000 zł, 100 transakcji | Limit dzienny: 3000 zł, 100 transakcji |
Santander Bank Polska | Limit dzienny: gotówkowe 3000 zł, bezgotówkowe i w internecie 10000 zł (w ramach limitów bankowości mobilnej) | Limit dzienny: gotówkowe 3000 zł, bezgotówkowe i w internecie 10000 zł (w ramach limitów bankowości mobilnej) |
Prośba o przelew BLIK
W ING Banku Śląskim i mBanku możesz wysłać prośbę o przelew BLIK. W aplikacji banku wybierasz „prośba o przelew BLIK”, w kolejnym kroku wybierasz numer telefonu osoby, do której chcesz wysłać prośbę, wpisujesz kwotę oraz tytuł przelewu i akceptujesz PINem. Prośba jest natychmiast widoczna u osoby, do której ją wysłałeś. Ma ona 72 godziny na zaakceptowanie lub odrzucenie prośby.
Pamiętaj o częstych próbach wyłudzenia „na BLIK” o czym w sekcji poniżej?
Czeki BLIK
Jeśli jesteś klientem Bank Millennium, Getin Bank, PKO BP lub Santander Bank Polska, możesz tworzyć wirtualne czeki BLIK. Czek składa się z 9-cyfrowego kodu oraz hasła z ustalonym maksymalnym limitem kwoty. Taki czek możesz przekazać innej osobie, która może zrealizować w wybranych sklepach oraz przy wypłacie z bankomatu.
Uwaga na potencjalne możliwości oszustwa wyłudzenia czeku przez osobę podającą się za znajomego. Szczegóły poniżej.
Czy BLIK jest bezpieczny?
Wygenerowanie kodu BLIK zabezpieczone jest w ramach dostępu do aplikacji mobilnej banku, czyli wymaga zalogowania się na podstawie tzw. silnego uwierzytelnienia w postaci np. hasła mobilnego lub odcisku palca. Dodatkowo do zatwierdzenia transakcji potrzebne jest podanie kodu PIN.
Ze strony operatora BLIKA zabezpieczeniem jest generowanie jednorazowego kodu, który może być użyty do wykonania jednej transakcji, ważnego tylko 2 minuty. Ze względu na to, że kod jest niepowtarzalny nie ma konieczności podawania danych właściciela a co za tym dane (inaczej jak w przypadku karty płatniczej) nie mogą być skradzione i wykorzystane do innych transakcji. Szczególnie ważne jest to przy płatnościach internetowych i jest moim zdaniem największą zaletą BLIKA, w porównaniu do innych metod płatności.
Dodatkowym zabezpieczeniem jest możliwość zweryfikowania przed akceptacją w aplikacji, szczegółów transakcji, czego nie można zrobić dokładnie np. w przypadku akceptowania kodem sms.
Oszustwa „na BLIKA”
Jeśli BLIK jest tak bezpieczny to dlaczego więc tak często w mediach zwraca się uwagę na próby oszustw „na BLIKA”?
Niestety oprócz niekwestionowanych zalet pojawił się problem z wykorzystaniem BLIKA przez przestępców próbujących wyłudzać pieniądze. Wśród wszelkiego rodzaju oszustów metoda „na BLIKA” stała się bardzo popularna. Problemem nie jest w żadnym przypadku samo funkcjonowanie systemu. Oszustwa te polegają najczęściej na podszywaniu się pod znajomych potrzebujących pilnej pożyczki z bankomatu oraz przez wykorzystanie naiwności ludzi np. przy sprzedaży w serwisie OLX. Bazuje ona na próbach wyłudzenia kodu, który następnie służy do wypłacenia środków od nieświadomego klienta.
Złodzieje włamują się i przejmują słabo zabezpieczone konta w portalach społecznościowych (dotyczy przede wszystkim Facebooka) a następnie używając komunikatora, do listy znajomych, wysyłają prośby o pilne pożyczenie pieniędzy i wypłatę z bankomatu na kod BLIK. Próba oszustwa często dochodzi do skutku ze względu na to, że oszukiwanemu wydaje się, że otrzymuje prośbę od wiarygodnej, znanej mu osoby. Po podaniu kodu złodzieje natychmiast wypłacają gotówkę z bankomatu. Pamiętaj, że złodziej może wypłacić dowolną kwotę do maksymalnego limitu, co często może się wiązać z utratą nawet kilku tysięcy złotych jeśli nie sprawdzisz w aplikacji szczegółów akceptowanej transakcji.
Jak się ustrzec? Na każdą taką prośbę powinniśmy zwracać szczególna uwagę, tym bardziej jeśli jest to prośba od osoby, z którą od dawna nie mieliśmy kontaktu lub taka prośba wydaje nam się dziwna. Najlepiej potwierdzić ze znajomym np. telefonicznie, czy rzeczywiście potrzebuje pomocy finansowej.
Jak zabezpieczyć swój profil na Facebooku? Nie stosuj zbyt łatwego do odgadnięcia hasła. Zastosuj podwójną weryfikację, która umożliwia akceptowanie wszelkich zmian ustawień konta, w tym haseł np. przez potwierdzanie dodatkowym kodem.
Drugim sposobem dokonywania oszustw z użyciem BLIKA są zakupy w serwisach aukcyjnych. W serwisach takich jak OLX, gdzie trudniej o weryfikację niż np. na Allegro, pojawiają się oszuści próbujący wyłudzić pieniądze od kupujących za nieistniejące towary. Kod BLIK, z punktu widzenia złodzieja, w mniejszym stopniu naraża na wykrycie sprawcy wyłudzenia niż przelew na rachunek bankowy. Dużo trudniej jest założyć rachunek bankowy na fikcyjne dane i nie zostawić śladów.
Niestety, szansa na odzyskanie pieniędzy wyłudzonych przez złodzieja jest niewielka. Transakcja została wykonana zgodnie ze wszystkimi zasadami obowiązującymi przy tego typu transakcjach. Nikt nie włamał się do telefonu. Świadomie został przekazany kod BLIK obcej osobie, co jest niezgodne z regulaminem. Użytkownik osobiście zaakceptował transakcję w swoim telefonie.
W związku z tym, że transakcje BLIK są z założenia płatnościami natychmiastowymi, transakcji nie można zatrzymać (tak jak przy przelewach czy nawet transakcjach kartą). Są już zrealizowane. W przypadku, gdyby doszło do wyłudzenia reklamację należy składać w swoim banku, nie u operatora BLIKA. Operator BLIKA nie dysponuje danymi stron transakcji.