30 września Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) ogłosił, że rozpoczęta została przymusowa restrukturyzacja Getin Noble Bank SA (Getin Bank) na podstawie ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
Na początku warto podkreślić, że pieniądze klientów Getin Bank są bezpieczne i praktycznie nic się dla nich nie zmienia.
Czym jest przymusowa restrukturyzacja przeczytasz w oddzielnym artykule.
Utworzenie instytucji pomostowej Bank BFG S.A. (VeloBank S.A.)
Przymusowa restrukturyzacja Getin Bank polega na utworzeniu instytucji pomostowej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny S.A. oraz powołany System Ochrony Banków Komercyjnych S.A., w którego skład wchodzi 8 największych banków komercyjnych w Polsce (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao SA, BNP Paribas, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP i Santander Bank Polska).
Z dniem 3 października 2022 r. zostanie przeniesione całe przedsiębiorstwo obejmujące ogół praw majątkowych z kilkoma wyłączeniami opisanymi w dalszej części artykułu. W nowym Banku BFG S.A. (jest w trakcie zmiany nazwy na VeloBank S.A.) System Ochrony Banków Komercyjnych (SOBK) będzie posiadał 49% akcji, a 51% akcji BFG. Na przeprowadzenie operacji zostały przeznaczone środki w wysokości 10,34 mld zł, w tym 6,87 mld z BFG, a 3,47 mld zł to środki wpłacone przez SOBK.
Czy Getin Bank niewypłacalny? Czy pieniądze klientów Getin Bank są bezpieczne?
Bezpieczne i w pełni dostępne są środki klientów indywidualnych, firmowych, sektora publicznego oraz klientów bankowości osobistej i private banking.
Jeśli byłeś klientem Getin Banku:
- masz nieograniczony dostęp do swoich środków w oddziałach, w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej;
- możesz bez przeszkód korzystać z kart płatniczych, działają bez zmian, można nimi płacić w sklepach i wypłacać z bankomatów;
- numery rachunków bankowych, adresy stron internetowych, loginy, hasła pozostają bez zmian (UWAGA NA MOŻLIWE PRÓBY OSZUSTWA);
- wszystkie kredyty mają być spłacane na dotychczasowych warunkach.
Należy śledzić informacje na stronie banku oraz otrzymywane informacje z banku, ponieważ w niedługim czasie logo, szyldy na oddziałach, strona internetowa i aplikacja zostaną zmienione z Getin Bank na VeloBank.
Co zostało przeniesione do instytucji pomostowej?
Do nowego VeloBanku zostały przeniesione:
- wszystkie rachunki klientów (depozyty na kontach osobistych, oszczędnościowych, firmowych, lokatach terminowych);
- wszystkie kredyty w polskich złotych;
W dotychczasowym Getin Noble Bank pozostały kredyty hipoteczne denominowane i indeksowane w obcych walutach oraz wszelkie zobowiązania związane m.in. ze spółkami GetBack i Open Finance.
Przyczyny zastosowania przymusowej restrukturyzacji Getin Bank
Decyzja został podjęta ze względu na sytuację kapitałową Getin Banku. Przymusowa restrukturyzacja Getin Bank została przeprowadzona ponieważ zaistniały łącznie poniższe przyczyny:
- bank był zagrożony upadłością,
- posiadane przez bank aktywa (kapitały własne) nie wystarczały na pokrycie zobowiązań,
- ze względu na bardzo wysoką wartość depozytów w banku, nie byłyby wypłacone w całości z gwarancji BFG w przypadku upadłości.
Umorzenie akcji i obligacji Getin Noble Bank
W celu pokrycia strat Getin Noble Bank zostały umorzone akcje i obligacje wyemitowane przez bank. Stąd posiadacze tych papierów wartościowych mogą już odpisać całą ich wartość w straty.
Szczegółowe informacje
Całodobowa infolinia dla klientów indywidualnych | +48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01 |
Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 20.00 | +48 608 019 700 lub + 48 32 604 30 25 |
Kontakt e-mail: | kontakt@velobank.pl |
Siedziba: | ul. Ks. Ignacego Jana Skorupki 4; 00-546 Warszawa |
Adres do korespondencji: | Rondo Daszyńskiego 2c; 00-843 Warszawa |
Numer KRS | 0000991173 |