Rozporządzenie DORA a Dyrektywa NIS2: Kluczowe różnice w obszarze cyberbezpieczeństwa

Współczesny świat staje przed rosnącymi wyzwaniami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, napędzanymi przez dynamicznie postępującą transformację cyfrową. Unia Europejska, zdając sobie sprawę ze znaczenia ochrony przed cyberzagrożeniami, wprowadziła szereg aktów prawnych mających na celu zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w państwach członkowskich. Dwa z najważniejszych aktów prawnych to Dyrektywa NIS2 oraz Rozporządzenie DORA, które skupiają się na regulacji cyberbezpieczeństwa w różnych sektorach gospodarki.

Niniejszy artykuł ma na celu porównanie Rozporządzenie DORA a Dyrektywa NIS2, ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych różnic w obszarze cyberbezpieczeństwa. Analiza skupi się na zakresie stosowania obu aktów, a także na kluczowych aspektach regulacji, takich jak zarządzanie ryzykiem, zgłaszanie incydentów, nadzór i wymiana informacji.

Kluczowe informacje warte zapamiętania – Rozporządzenie DORA a Dyrektywa NIS2:

Reklama
  • Rozporządzenie DORA koncentruje się na wzmocnieniu odporności cyfrowej sektora finansowego poprzez rygorystyczne zarządzanie ryzykiem i obowiązkowe testy bezpieczeństwa.
  • Dyrektywa NIS2 rozszerza regulacje cyberbezpieczeństwa na różnorodne sektory gospodarki, w tym energetykę, transport i opiekę zdrowotną, wymagając od nich wdrożenia odpowiednich środków ochrony.
  • Kluczową różnicą między DORA a NIS2 jest zakres stosowania, gdzie DORA obejmuje instytucje finansowe, a NIS2 szeroki wachlarz sektorów krytycznych, co wymaga dostosowania środków do specyfiki danego sektora.

Zakres stosowania DORA i NIS2

Rozporządzenie DORA i Dyrektywa NIS2 to dwa kluczowe akty prawne w obszarze cyberbezpieczeństwa, które wprowadzają istotne zmiany i nowe wymagania dla sektora finansowego oraz kluczowych sektorów infrastruktury krytycznej na terenie Unii Europejskiej. Podczas gdy Rozporządzenie DORA skupia się na cyfrowej odporności operacyjnej w sektorze finansowym, NIS2 znacząco rozszerza zakres regulacji w celu wzmocnienia bezpieczeństwa w różnorodnych sektorach, takich jak energetyka, transport i służba zdrowia.

Dyrektywa NIS2 charakteryzuje się szerokim zakresem stosowania, obejmując zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne z wielu sektorów, w tym:

  • Energetyka
  • Transport
  • Bankowość (instytucje finansowe)
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Opieka zdrowotna
  • Badania naukowe

Dyrektywa NIS2 opiera się na kryterium wielkościowym, obejmując swoim zakresem średnie i duże przedsiębiorstwa działające w sektorach objętych regulacją.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2)

Reklama

Rozporządzenie w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej dla sektora finansowego (DORA) ma węższy zakres stosowania, koncentrując się na sektorze finansowym. DORA obejmuje:

  • Instytucje kredytowe
  • Firmy inwestycyjne
  • Zakłady ubezpieczeń
  • Fundusze emerytalne
  • Dostawców usług płatniczych
  • Dostawców usług kryptowalutowych
  • Inne podmioty świadczące usługi finansowe

Należy podkreślić, że DORA stanowi lex specialis w stosunku do NIS2, co oznacza, że ustanawia ona szczególne, bardziej rygorystyczne wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa dla sektora finansowego.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011

Kluczowe akty prawne w obszarze cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym

Podstawowe założenia i cele Rozporządzenia DORA

Rozporządzenie DORA ma na celu zwiększenie odporności operacyjnej instytucji finansowych w Unii Europejskiej poprzez ujednolicenie zasad zarządzania ryzykiem i wymagań dotyczących cyberbezpieczeństwa. Wprowadza konkretne regulacje mające na celu ochronę systemów informatycznych przed cyberzagrożeniami.

Reklama

Zakres regulacji DORA

Rozporządzenie DORA obejmuje szerokie spektrum instytucji finansowych, od banków po ubezpieczycieli. Skupia się na ujednoliceniu przepisów obejmujących zarządzanie ryzykiem cyfrowym oraz wzmacnianiu operacyjnej odporności na różne zagrożenia w cyberprzestrzeni.

Ustanawia wymagania dotyczące systematycznych testów bezpieczeństwa i ochrony danych. Jednym z kluczowych elementów jest także monitorowanie partnerów zewnętrznych, zwłaszcza dostawców rozwiązań ICT (teleinformatycznych), co pozwala na pełniejsze zabezpieczenie całego ekosystemu finansowego.

Cele i zakres działania

Celem rozporządzenia jest osiągnięcie wysokiego poziomu odporności cyfrowej oraz zmniejszenie ryzyka związanego z cyberatakami. DORA dąży do stworzenia spójnego systemu reakcji na incydenty, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne zarządzanie kryzysowe.

Istotnym celem jest również wyeliminowanie luk w istniejących regulacjach, zapewniając wszechstronne zarządzanie ryzykiem cyfrowym. DORA przyczynia się do lepszego zabezpieczenia danych klientów i stabilności finansowej poprzez wymuszanie na instytucjach regularnego raportowania i audytów bezpieczeństwa.

Reklama

Podstawy i cele Dyrektywy NIS 2

Dyrektywa NIS 2 ma na celu znaczące podniesienie poziomu zabezpieczeń cyfrowych w całej Unii Europejskiej. W odpowiedzi na rosnące zagrożenia w cyberprzestrzeni, dyrektywa wprowadza nowe regulacje dla podmiotów kluczowych i operatorów usług kluczowych.

Rozszerzenie Dyrektywy NIS

Dyrektywa NIS 2 stanowi rozszerzenie wcześniejszych regulacji z 2016 roku, które są znane jako Dyrektywa NIS. Nowa wersja dyrektywy wprowadza bardziej szczegółowe wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa. Podkreśla ona znaczenie bezpieczeństwa łańcucha dostaw, wymagając, aby wszystkie podmioty kluczowe monitorowały i zarządzały ryzykiem związanym z ich dostawcami.

Działania te są kluczowe ze względu na rosnącą liczbę ataków cybernetycznych na infrastrukturę krytyczną oraz operatorów usług kluczowych. Parlament Europejski podjął te kroki, aby unowocześnić poprzednie regulacje i dostosować je do dynamicznie zmieniającego się świata cyfrowego.

Nowelizacja i zakres Dyrektywy NIS2

Nowelizacja Dyrektywy NIS 2 obejmuje swoim zakresem nowe sektory gospodarki, które do tej pory były poza zasięgiem wcześniejszej regulacji. Obecnie większa liczba podmiotów kluczowych musi spełniać określone standardy cyberbezpieczeństwa. Wskazuje także wyraźne obowiązki dla operatorów usług kluczowych.

Reklama

Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek wzmocnienia zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz ustanowienia wspólnych ram regulacyjnych. Dzięki temu UE dąży do spójnego poziomu ochrony dla wszystkich mieszkańców i zapewnienia ciągłości działania kluczowych usług.

Kluczowe różnice Rozporządzenie DORA a Dyrektywa NIS2

Rozporządzenie DORA i Dyrektywa NIS2 różnią się przede wszystkim w kontekście sektora, na który mają wpływ, oraz ich podejścia do zarządzania ryzykiem i wymogów związanych ze zgłaszaniem incydentów. Każde z nich stawia różne wyzwania dla instytucji, które obejmują, co pozwala lepiej zrozumieć ich zastosowanie i efektywność w kontekście cyberbezpieczeństwa.

DORA przywiązuje dużą wagę do zarządzania ryzykiem technologicznym, z naciskiem na opracowanie struktury odporności operacyjnej. Wymaga to od instytucji przyjęcia strategii zarządzania ryzykiem, która obejmuje nie tylko reakcję na bieżące zagrożenia, ale i długoterminowe strategie ciągłości działania.

NIS2 koncentruje się bardziej na podnoszeniu podstawowego poziomu bezpieczeństwa, wymuszając na firmach z różnych sektorów, by wdrażały ścisłe środki ochrony. To dostosowanie zapewnia organizacjom lepszą kontrolę nad swoimi operacjami, zmniejszając jednocześnie ryzyko podatności na zagrożenia.

Reklama

Zarządzanie ryzykiem DORA a NIS2

Dyrektywa NIS2 wymaga od podmiotów wdrożenia „odpowiednich i proporcjonalnych” środków technicznych, operacyjnych i organizacyjnych w celu zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie. Nacisk położony jest na elastyczność i dostosowanie środków do specyfiki danego podmiotu, uwzględniając m.in. jego wielkość, rodzaj działalności oraz poziom ryzyka. Dyrektywa dopuszcza stosowanie różnych podejść do zarządzania ryzykiem, o ile zapewniają one odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Rozporządzenie DORA stawia bardziej precyzyjne i szczegółowe wymogi w zakresie zarządzania ryzykiem w porównaniu do NIS2, co jest uzasadnione podwyższonym ryzykiem w sektorze finansowym. DORA kładzie nacisk na standaryzację i harmonizację stosowanych środków w sektorze finansowym. Dodatkowo, DORA wprowadza obowiązek przeprowadzania testów penetracyjnych i testów odporności na ataki jako integralnych elementów zarządzania ryzykiem.

Zgłaszanie Incydentów w DORA a NIS2

Dyrektywa NIS2 nakłada na podmioty obowiązek zgłaszania „poważnych incydentów”, które zdefiniowane są na podstawie ich wpływu na świadczone usługi. Zgłoszenie powinno nastąpić do CSIRT (zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego) lub właściwego organu. NIS2 wprowadza zróżnicowany system zgłaszania, ustanawiając szczegółowe wymogi dla podmiotów kluczowych i uproszczony system dla podmiotów ważnych.

Rozporządzenie DORA charakteryzuje się szerszym zakresem incydentów podlegających zgłaszaniu w porównaniu do NIS2. DORA obejmuje swoim zakresem również „znaczące cyberzagrożenia”, które niekoniecznie muszą skutkować rzeczywistym incydentem. Zgłoszenie powinno być skierowane do właściwych organów nadzoru finansowego. DORA ustanawia krótsze terminy zgłaszania w porównaniu do NIS2, co ma na celu zapewnienie szybszej reakcji w sektorze finansowym. Ponadto, DORA nakłada na podmioty finansowe obowiązek informowania odbiorców swoich usług o „znaczących cyberzagrożeniach”.

Reklama

Nadzór w DORA a NIS2

Dyrektywa NIS2 przewiduje system nadzoru ex ante i ex post dla podmiotów kluczowych oraz nadzór ex post dla podmiotów ważnychWłaściwe organy odpowiedzialne za nadzór wyznaczane są przez państwa członkowskie, co może prowadzić do różnic w uprawnieniach i środkach nadzorczych w poszczególnych państwach.

W kontekście Dyrektywy NIS2, system nadzoru ex ante i ex post dla podmiotów kluczowych oznacza, że te podmioty będą podlegały zarówno ocenie i przygotowaniom przed wdrożeniem działań, jak i kontroli oraz ocenie po ich wdrożeniu. Natomiast nadzór ex post dla podmiotów ważnych oznacza, że te podmioty będą kontrolowane i oceniane głównie po wdrożeniu działań. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za wyznaczenie właściwych organów nadzorczych, co może prowadzić do różnic w sposobie realizacji tego nadzoru w różnych krajach.

Rozporządzenie DORA ustanawia bardziej scentralizowany i zharmonizowany system nadzoru w sektorze finansowym. Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN) odgrywają kluczową rolę w nadzorze nad podmiotami finansowymi. DORA przewiduje tworzenie wspólnych zespołów ds. kontroli, które będą odpowiedzialne za nadzór nad kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT.

Wymiana Informacji według DORA i NIS2

Dyrektywa NIS2 zachęca do dobrowolnej wymiany informacji o cyberbezpieczeństwie między podmiotami. Przewiduje również ustanowienie platformy wymiany informacji, która ma ułatwić współpracę w tym zakresie. Jednocześnie, NIS2 kładzie silny nacisk na ochronę danych osobowych przy wymianie informacji.

Reklama

Rozporządzenie DORA silniej promuje wymianę informacji w sektorze finansowym, wprowadzając w tym celu specjalne mechanizmy. Nacisk położony jest na szybką i skuteczną wymianę informacji o cyberzagrożeniach. DORA przewiduje również współpracę z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) w zakresie wymiany informacji.

Oba akty prawne wzajemnie się uzupełniają, tworząc spójne ramy regulacji cyberbezpieczeństwa w UE. Powyższa tabela przedstawia najważniejsze różnice między DORA i NIS2.

Aspekt DORA NIS2
Zakres stosowania Sektor finansowy: Instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne, dostawcy usług płatniczych, dostawcy usług kryptowalutowych, inne podmioty świadczące usługi finansowe. Szeroki zakres sektorów: energetyka, transport, bankowość, infrastruktura cyfrowa, opieka zdrowotna, badania naukowe, administracja publiczna, produkcja i dystrybucja żywności, produkcja i dystrybucja wody pitnej, ścieki, odpady, produkcja chemikaliów, poczta i usługi kurierskie, dostawcy usług cyfrowych.
Zarządzanie ryzykiem Bardziej precyzyjne i szczegółowe wymogi: standaryzacja i harmonizacja środków, obowiązkowe testy penetracyjne i testy odporności. Wymogi „odpowiednich i proporcjonalnych” środków: elastyczność i dostosowanie do specyfiki podmiotu, dopuszczalne różne podejścia do zarządzania ryzykiem.
Zgłaszanie incydentów Szerszy zakres incydentów: obejmuje „znaczące cyberzagrożenia”, krótsze terminy zgłaszania, obowiązek informowania odbiorców usług o „znaczących cyberzagrożeniach”. Obowiązek zgłaszania „poważnych incydentów”: zdefiniowane na podstawie wpływu na świadczone usługi, zróżnicowany system zgłaszania (szczegółowe wymogi dla podmiotów kluczowych i uproszczony system dla podmiotów ważnych).
Nadzór Bardziej scentralizowany i zharmonizowany system: Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN) odgrywają kluczową rolę, tworzenie wspólnych zespołów ds. kontroli. System nadzoru ex ante i ex post dla podmiotów kluczowych, nadzór ex post dla podmiotów ważnych: właściwe organy wyznaczane przez państwa członkowskie (możliwe różnice w uprawnieniach i środkach nadzorczych).
Wymiana informacji Silniejsze promowanie wymiany informacji: specjalne mechanizmy, nacisk na szybką i skuteczną wymianę informacji o cyberzagrożeniach, współpraca z ENISA. Zachęcanie do dobrowolnej wymiany informacji: platforma wymiany informacji, silny nacisk na ochronę danych osobowych przy wymianie informacji.
Rozporządzenie DORA a Dyrektywa NIS2

Przyszłość cyberbezpieczeństwa w kontekście DORA i NIS2

DORA i Dyrektywa NIS2 są kluczowymi elementami podnoszenia poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Nowe przepisy nakładają wyższe standardy ochrony na duże przedsiębiorstwa, w tym sektor finansowy, zdrowotny, energetyczny oraz administrację publiczną.

Wpływ obu regulacji jest widoczny szczególnie w tych branżach, które muszą teraz ściśle przestrzegać nowych zasad. Rozszerzenie regulacji skutkuje lepszymi praktykami w zakresie ochrony danych, co jest istotne w kontekście zgodności z GDPR.

Reklama

DORA i NIS2, tworząc spójne ramy regulacyjne, wyznaczają kierunek rozwoju cyberbezpieczeństwa w UE. Ich celem jest nie tylko reagowanie na bieżące zagrożenia, ale także budowanie długoterminowej odporności cyfrowej.

W przyszłości możemy spodziewać się:

  • Wzrostu znaczenia cyberbezpieczeństwa: Cyberbezpieczeństwo stanie się integralną częścią strategii biznesowej i polityki publicznej.
  • Dalszej harmonizacji i standaryzacji: Przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa będą coraz bardziej ujednolicone, co ułatwi współpracę i wymianę informacji.
  • Rozwoju technologii i narzędzi: Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, będą odgrywać coraz większą rolę w cyberbezpieczeństwie.
  • Wzmocnienia współpracy międzynarodowej: Współpraca międzynarodowa w zakresie cyberbezpieczeństwa będzie nabierać coraz większego znaczenia.

Podsumowanie

Porównanie kluczowych różnic między NIS2 a DORA ukazuje zróżnicowane podejście do regulacji cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Bardziej rygorystyczne wymogi stawiane przez DORA sektorowi finansowemu odzwierciedlają specyfikę tego sektora i podwyższone ryzyko. Oba akty prawne mają na celu zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w UE i ochronę obywateli, przedsiębiorstw i instytucji przed rosnącymi cyberzagrożeniami.

Regulacje w zakresie cyberbezpieczeństwa odgrywają kluczową rolę w kontekście transformacji cyfrowej i budowania cyberodpornej Unii Europejskiej. Ważne jest, aby przepisy te były stale monitorowane i adaptowane do zmieniających się cyberzagrożeńWspółpraca między sektorami publicznym i prywatnym ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia skutecznej ochrony przed cyberatakami.

Reklama

Najczęściej zadawane pytania

Przepisy DORA i NIS2 różnią się celami i wymaganiami w zakresie zarządzania ryzykiem cybernetycznym oraz obowiązkami dla dostawców usług cyfrowych. Każda regulacja ma specyficzne kryteria stosowania i konsekwencje dla nieprzestrzegających ich podmiotów.

Reklama
Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby otrzymywać newslettera.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych (adres e-mail) w celu otrzymywania wiadomości w ramach newslettera Bankowe ABC.
Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową. W celu uzyskania szczegółów zapoznaj się z polityką prywatności. Otrzymasz maksymalnie 2 wiadomości w miesiącu, bez reklam i spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.