Program NaszEauto Mój Elektryk 2.0 – Nowe zasady dofinansowania do samochodów elektrycznych od lutego 2025

Zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego, ale przerażają Cię koszty? W lutym 2025 roku rusza nowa edycja programu „Mój Elektryk 2.0”, tym razem pod nazwą NaszEauto, który ma na celu wsparcie finansowe osób zainteresowanych przesiadką na pojazdy zeroemisyjne.

Dynamiczny rozwój elektromobilności stanowi kluczowy element transformacji sektora transportu, a samochody elektryczne odgrywają w niej coraz istotniejszą rolę. W odpowiedzi na ten trend, rząd w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO), uruchomił program „NaszEauto”. Jego głównym celem jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego bezemisyjnych pojazdów elektrycznychMaksymalna kwota dofinansowania, jaką można uzyskać w ramach programu, wynosi 40 000 zł.

W tym artykule szczegółowo omówimy zasady działania programu, wyjaśnimy, kto może skorzystać z dofinansowania i jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać wsparcie. Celem tego wpisu jest dostarczenie kompleksowych i praktycznych informacji, które pomogą Ci w podjęciu świadomej decyzji.

Reklama

Kluczowe informacje warte zapamiętania – Program NaszEauto Mój Elektryk 2.0

  • Program NaszEauto Mój Elektryk 2.0 oferuje dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów elektrycznych dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, z maksymalną kwotą wsparcia 40 000 zł.
  • Kwota dofinansowania zależy od formy zakupu, dochodu wnioskodawcy i zezłomowania starego pojazdu.
  • Program wyklucza dofinansowanie zakupu używanych samochodów elektrycznych oraz samochodów dostawczych, co spotyka się z krytyką. Dodatkowo, limit cenowy pojazdu wynosi 225 000 zł netto.
  • Nabór wniosków rozpoczyna się 3 lutego 2025 roku, a program jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO)

Czym jest program NaszEauto Mój Elektryk 2.0?

Program NaszEauto Mój Elektryk 2.0 jest kontynuacją działań wspierających elektromobilność w Polsce, będąc następcą poprzedniej edycji programu. Jego głównym celem jest przyspieszenie transformacji polskiego parku motoryzacyjnego w kierunku pojazdów bezemisyjnych. Program ten jest odpowiedzią na decyzję wykonawczą Rady Unii Europejskiej i stanowi istotny element Krajowego Planu Odbudowy.

Program NaszEauto oferuje szereg korzyści, które powinny skłonić do rozważenia zakupu pojazdu elektrycznego. Po pierwsze, istotne są motywacje ekologiczne, w tym redukcja emisji CO2 oraz innych szkodliwych substancji, co przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Po drugie, program oferuje konkretne korzyści finansowe, takie jak dofinansowanie zakupu lub leasingu, a także obniżenie kosztów eksploatacji.

Kto jest uprawniony do udziału w programie NaszEauto?

Program NaszEauto jest skierowany do dwóch głównych grup odbiorców:

Reklama
  • Osoby fizyczne, w tym również osoby prowadzące działalność nierejestrowaną.
  • Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).

Warto pamiętać, że program nie jest skierowany do osób prawnych. Ponadto, ostateczni odbiorcy wsparcia (OOW) muszą być osobami pełnoletnimi. Z programu wykluczone są pojazdy, które mają współwłaścicieli nie będącymi ostatecznymi odbiorcami wsparcia, z wyjątkiem sytuacji, gdy pojazd jest użytkowany w ramach leasingu/wynajmu długoterminowego lub gdy współwłasność wynika z zabezpieczenia kredytu.

Czym jest program Mój Elektryk 2.0?

Specyfikacja samochodów elektrycznych kwalifikujących się do dofinansowania programu Mój Elektryk 2.0

Aby pojazd mógł zostać objęty dofinansowaniem, musi spełniać następujące kryteria:

  • Kategoria pojazdu: M1 (samochody osobowe).
  • Rodzaj pojazdu: Nowy samochód elektryczny, fabrycznie nowy i wcześniej niezarejestrowany.
  • Cena maksymalna: 225 000 zł netto (bez VAT).
  • Pojazdy demonstracyjne wyłącznie rejestrowane na tablicach profesjonalnych, na przykład używane do jazd próbnych, również kwalifikują się do programu. Maksymalny przebieg: do 6 000 km.
Kwalifikacja dla programu dofinansowania pojazdów elektrycznych

Wysokość dofinansowania w programie NaszEauto (Mój Elektryk 2.0)

Program NaszEauto oferuje różne kwoty dofinansowania w zależności od rodzaju beneficjenta i sposobu zakupu pojazdu. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 000 zł. Dofinansowanie obejmuje bazową kwotę wsparcia oraz premie za zezłomowanie samochodu spalinowego i niski dochód:

  • Osoby fizyczne kupujące samochód mogą otrzymać 18 750 zł bazowego wsparcia, 10 000 zł za zezłomowanie pojazdu spalinowego i 11 250 zł dodatkowego dofinansowania przy niskim dochodzie (nieprzekraczającym 135 000 zł rocznie). Łącznie mogą otrzymać do 40 000 zł.
  • Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny kupujące samochód otrzymają 30 000 zł bazowego wsparcia, 5 000 zł za zezłomowanie samochodu oraz 5 000 zł przy niskim dochodzie. Łączna kwota dofinansowania także wynosi do 40 000 zł.
  • Osoby fizyczne korzystające z leasingu/wynajmu długoterminowego mogą otrzymać do 30 000 zł dofinansowania do opłaty wstępnej, 5 000 zł za zezłomowanie oraz 5 000 zł przy niskim dochodzie. Łączna kwota dofinansowania także wynosi do 40 000 zł.
  • Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), które zdecydują się na zakup pojazdu, otrzymają 30 000 zł bazowej dotacji oraz dodatkowo 10 000 zł premii za zezłomowanie pojazdu spalinowego. Łącznie mogą otrzymać do 40 000 zł [5, 6].
  • Osoby fizyczne prowadzące JDG korzystające z leasingu/wynajmu długoterminowego mogą otrzymać do 30 000 zł dofinansowania do opłaty wstępnej oraz 10 000 zł za zezłomowanie pojazdu. Łącznie mogą otrzymać do 40 000 zł.

Należy podkreślić, że premia jest rozumiana jako zwiększenie dofinansowania w przypadku spełnienia określonych warunków. W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego dofinansowanie dotyczy opłaty wstępnej. Dofinansowanie nie obejmuje podatku VAT.

Reklama

Oto podsumowanie wysokości dofinansowania w programie „Mój Elektryk 2.0”, przedstawione w formie tabeli, z uwzględnieniem różnych kategorii beneficjentów i warunków:

Kategoria Beneficjenta Forma Zakupu /Leasingu /Wynajmu Bazowa Kwota Wsparcia Premia za Złomowanie Premia za Niski Dochód (do 135 tys. zł rocznie) Maksymalna Kwota Dofinansowania
Osoby fizyczne Zakup 18 750 zł 10 000 zł 11 250 zł 40 000 zł
Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny Zakup 30 000 zł 5 000 zł 5 000 zł 40 000 zł
Osoby fizyczne Leasing /Wynajem do 30 000 zł 5 000 zł 5 000 zł 40 000 zł
Osoby fizyczne prowadzące JDG Zakup 30 000 zł 10 000 zł 0 zł 40 000 zł
Osoby fizyczne prowadzące JDG Leasing /Wynajem do 30 000 zł 10 000 zł 0 zł 40 000 zł
Wysokość dofinansowania w programie NaszEauto (Mój Elektryk 2.0)

Procedura ubiegania się o dofinansowanie NaszEauto od 3 lutego 2025 roku – krok po kroku

Aby ubiegać się o dofinansowanie w programie „NaszEauto”, należy przejść przez kilka kroków, które różnią się w zależności od tego, czy kupujemy samochód, czy korzystamy z leasingu/wynajmu długoterminowego.

Procedura dla zakupu samochodu:

  1. Zakup pojazdu: Pierwszym krokiem jest zakup nowego samochodu elektrycznego kategorii M1 (pojazd osobowy), który nie był wcześniej zarejestrowany i którego cena nie przekracza 225 tys. zł netto. Samochód musi mieć przebieg do 6 tys. km.
  2. Wypełnienie wniosku online: Następnie należy wypełnić formularz wniosku online dostępny na platformie Generator Wniosków o Dofinansowanie na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – NFOŚiGW.
  3. Rejestracja i ubezpieczenie pojazdu: Po zakupie samochód musi zostać zarejestrowany na ostatecznego odbiorcę wsparcia (OOW), a następnie ubezpieczony. Wymagane jest posiadanie ubezpieczenia OC oraz AC. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) na polisie AC musi być wskazane, że pojazd jest przeznaczony do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG, a nie osoba fizyczna.
  4. Otrzymanie decyzji i wypłata środków: Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, beneficjent otrzymuje decyzję o przyznaniu dofinansowania, a następnie następuje wypłata środków w formie refundacji.

Procedura dla leasingu/wynajmu długoterminowego:

Reklama
  1. Podpisanie umowy, dokonanie opłaty wstępnej i podpisanie protokołu przekazania pojazdu: W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego, najpierw należy podpisać umowę leasingową lub wynajmu, dokonać wpłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa leasingu lub wynajmu musi być zawarta na okres co najmniej 2 lat.
  2. Wypełnienie wniosku online: Następnie należy wypełnić formularz wniosku online dostępny na platformie Generator Wniosków o Dofinansowanie na stronie NFOŚiGW.
  3. Rejestracja i ubezpieczenie pojazdu: Pojazd musi zostać zarejestrowany na użytkownika lub firmę leasingową/wynajmującą i ubezpieczony w ramach polisy OC/AC.
  4. Otrzymanie decyzji i wypłata środków: Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, beneficjent otrzymuje decyzję o przyznaniu dofinansowania, a następnie następuje wypłata środków. Dofinansowanie jest wypłacane po uiszczeniu opłaty wstępnej.

Wymagane dokumenty to:

  • Faktura VAT za zakup pojazdu elektrycznego (w przypadku zakupu).
  • Umowa leasingowa/wynajmu długoterminowego oraz protokół przekazania pojazdu (w przypadku leasingu/wynajmu).
  • Potwierdzenie opłaty wstępnej (w przypadku leasingu/wynajmu).
  • Polisa ubezpieczeniowa OC i AC (w przypadku JDG na polisie musi być wskazane, że pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG – nie osoba fizyczna).
  • Dowód rejestracyjny pojazdu.

Wnioski można składać w trybie ciągłym od 3 lutego 2025 roku do wyczerpania alokacji, nie później niż do 30.06.2026 r.

Proces aplikacji o dotację NaszEauto

Dodatkowe informacje:

  • Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczyna się 3 lutego 2025 roku.
  • Wnioski można składać wyłącznie online do NFOŚiGW.
  • Dofinansowanie nie będzie udzielane na pojazdy, które były wcześniej dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych.
  • Pojazd musi być nowy i zarejestrowany w Polsce przez co najmniej 2 lata.
  • Okres trwałości dofinansowania wynosi 2 lata, podczas których odbiorca wsparcia musi spełniać warunki programu. W tym czasie beneficjent zobowiązany jest do:
    • Utrzymania ubezpieczenia OC i AC.
    • Utrzymania pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP.
    • Oznakowania pojazdu. W przypadku naruszenia zobowiązań dofinansowanie podlega zwrotowi wraz z należnymi odsetkami. Ponadto wypłata dotacji może być uzależniona od ustanowienia zabezpieczenia zwrotu środków.
  • Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać tylko jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd.
  • W przypadku kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu, dopuszcza się jednokrotne ponowne ubieganie się o dofinansowanie kolejnego pojazdu elektrycznego.
  • Dofinansowanie może być przyznane na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed złożeniem wniosku.

Aby uzyskać wsparcie finansowe w ramach programu „NaszEauto”, należy przejść przez następujące etapy:

Reklama
  • Zakup pojazdu:
    1. Zakup samochodu elektrycznego.
    2. Rejestracja pojazdu na OOW (nie na dealera).
    3. Ubezpieczenie pojazdu (OC/AC). W przypadku JDG, polisa musi wskazywać, że pojazd jest przeznaczony do celów zarobkowych.
    4. Wypełnienie formularza wniosku online.
    5. Oczekiwanie na decyzję i wypłatę środków.
  • Leasing/wynajem długoterminowy:
    1. Podpisanie umowy leasingowej/wynajmu długoterminowego na okres minimum 2 lat.
    2. Wniesienie opłaty wstępnej (lub równoważnej).
    3. Podpisanie protokołu przekazania pojazdu do użytkowania.
    4. Rejestracja pojazdu na Korzystającego/ firmę leasingową/wynajmu oraz ubezpieczenie pojazdu polisą OC/AC.
    5. Wypełnienie formularza wniosku online.
    6. Oczekiwanie na decyzję i wypłatę środków.

Kryteria akceptacji wniosków o dopłatę do samochodu elektrycznego – wyboru przedsięwzięć

W programie NaszEauto (Mój Elektryk 2.0) obowiązują szczegółowe kryteria akceptacji wniosków o dopłatę do samochodu elektrycznego, które dzielą się na kryteria dostępu oraz kryteria horyzontalne. Wsparcie finansowe jest przyznawane po weryfikacji, czy wszystkie kryteria są spełnione.

Kryteria dostępu:

  • Złożenie wniosku w terminie określonym w regulaminie naboru. Nabór wniosków rozpocznie się 3 lutego 2025 roku.
  • Sporządzenie wniosku na obowiązującym formularzu. Wnioski należy składać wyłącznie online za pośrednictwem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na stronie NFOŚiGW.
  • Kompletność i prawidłowość wniosku, w tym podpisanie przez osoby uprawnione i dołączenie wszystkich wymaganych załączników.
  • Ostateczny odbiorca wsparcia musi być osobą fizyczną lub osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).
  • Brak wypowiedzenia umowy o dofinansowanie przez NFOŚiGW w ciągu ostatnich 3 lat z przyczyn leżących po stronie ostatecznego odbiorcy (z wyjątkiem rozwiązania za porozumieniem stron).
  • Wywiązywanie się ostatecznego odbiorcy z zobowiązań publicznoprawnych na rzecz NFOŚiGW, właściwych organów lub podmiotów (nie dotyczy osób fizycznych).
  • Wywiązywanie się ostatecznego odbiorcy z zobowiązań cywilnoprawnych na rzecz NFOŚiGW.
  • Zakończenie realizacji przedsięwzięcia musi nastąpić do 31.03.2026 r..
  • Zgodność danych w raporcie z CEPIK z datą wystawienia faktury VAT za zakup pojazdu lub datą dostawy pojazdu lub datą wydania pojazdu do używania w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego.

Kryteria horyzontalne:

  • Zgodność z ramami czasowymi planu rozwojowego (KPO), czyli rozpoczęcie przedsięwzięcia nie wcześniej niż 01.02.2020 r. i zakończenie nie później niż 31.08.2026 r.
  • Zgodność z planem rozwojowym (KPO), w tym z rodzajem przedsięwzięć przewidzianych w planie, nieprzekroczeniem pułapu finansowania oraz brakiem wykluczenia z dofinansowania.
  • Brak podwójnego finansowania z KPO, innych programów unijnych lub publicznych środków krajowych i zagranicznych. Dofinansowanie nie będzie udzielane na przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.
  • Spójność informacji zawartych we wniosku, załącznikach i oświadczeniach.
  • Zachowanie zgodności z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym równości szans kobiet i mężczyzn, zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Właściwie określone wydatki kwalifikowalne, czyli zgodność poniesionych wydatków z zasadami programu. Do kosztów kwalifikowanych zalicza się zakup nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 oraz opłatę wstępną w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego. Podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym.
  • Sytuacja finansowa ostatecznego odbiorcy nie zagraża realizacji i utrzymaniu rezultatów przedsięwzięcia oraz przedstawione zostały wiarygodne źródła współfinansowania przedsięwzięcia (o ile jest to wymagane). Ocena finansowa nie będzie przeprowadzana.
  • Zgodność z zasadami pomocy publicznej.
  • Zgodność z zasadą „nie wyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH).
  • Zgodność z zasadą zrównoważonego rozwoju – racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych, ograniczenie presji na środowisko, uwzględnienie efektów środowiskowych, podnoszenie świadomości ekologicznej.
  • Zgodność z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki polskiej.
  • Wpływ na wskaźniki i cele inwestycji w planie rozwojowym (KPO) oraz Instrumencie na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (RRF).
  • Adekwatność wskaźników własnych przedsięwzięcia do jego celu i zakresu.

Dodatkowe informacje:

Reklama
  • Okres realizacji programu to lata 2025-2026.
  • Wnioski będą rozpatrywane w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji.
  • W przypadku stwierdzenia braków w zakresie kryteriów, ostateczny odbiorca wsparcia zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku.

Praktyczne wskazówki dla potencjalnych beneficjentów programu dopłat do aut elektrycznych 2025

Oto praktyczne wskazówki dla potencjalnych beneficjentów programu „NaszEauto”, opracowane na podstawie dostępnych źródeł i naszej dotychczasowej rozmowy:

1. Sprawdź, czy spełniasz kryteria kwalifikacji:

  • Program jest skierowany do osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).
  • Upewnij się, że cena samochodu elektrycznego nie przekracza 225 tys. zł netto.
  • Samochód musi być nowy, niezarejestrowany przed zakupem i mieć przebieg do 6 tys. km. Dopuszczalne są również pojazdy demonstracyjne.
  • W przypadku ubiegania się o premię za zezłomowanie, musisz być właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego samochodu spalinowego kategorii M1 (pojazd osobowy) przez co najmniej 3 lata, a zezłomowanie musiało nastąpić nie wcześniej niż 01.02.2020 r.
  • Jeśli chcesz ubiegać się o premię za niski dochód, twój roczny dochód nie może przekraczać 135 tys. zł.

2. Wybierz odpowiednią formę wsparcia:

  • Zastanów się, czy wolisz zakup samochodu, czy leasing/wynajem długoterminowy. Każda z tych opcji ma swoje warunki dofinansowania.
  • Pamiętaj, że podstawowa kwota wsparcia jest różna w zależności od formy i kategorii beneficjenta.

3. Przygotuj się do zakupu/leasingu:

Reklama
  • W przypadku zakupu, najpierw kup samochód elektryczny.
  • W przypadku leasingu/wynajmu, najpierw podpisz umowę leasingową/wynajmu długoterminowego, dokonaj wpłaty opłaty wstępnej i podpisz protokół przekazania pojazdu.
  • Upewnij się, że umowa leasingu/wynajmu jest na co najmniej 2 lata.

4. Zarejestruj i ubezpiecz pojazd:

  • Zarejestruj samochód na siebie (lub na firmę leasingową/wynajmującą w przypadku leasingu/wynajmu).
  • Wykup ubezpieczenie OC oraz AC. W przypadku JDG, polisa AC musi wskazywać, że pojazd jest przeznaczony do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG.

5. Złóż wniosek online:

  • Wypełnij wniosek online na platformie Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na stronie NFOŚiGW:  https://gwd.nfosigw.gov.pl.
  • Przygotuj wszystkie wymagane dokumenty i załączniki.
  • Upewnij się, że wniosek jest kompletny i prawidłowo podpisany.

6. Śledź terminy:

  • Nabór wniosków rozpocznie się 3 lutego 2025 roku.
  • Program będzie realizowany w latach 2025-2026, a umowy będą zawierane do 30.06.2026 r.
  • Okres wydatkowania środków trwa do 31.08.2026 r.

7. Pamiętaj o zasadach programu:

Reklama
  • Dofinansowanie nie obejmuje podatku VAT.
  • Dofinansowanie nie będzie udzielane na pojazdy, które otrzymały wcześniej dofinansowanie z publicznych środków krajowych lub zagranicznych.
  • Jako ostateczny odbiorca wsparcia możesz otrzymać tylko jedno dofinansowanie na jeden pojazd, chyba że poprzedni pojazd uległ kradzieży lub całkowitemu zniszczeniu.
  • Pojazd musi być zarejestrowany w Polsce przez co najmniej 2 lata.
  • Okres trwałości dofinansowania wynosi 2 lata, podczas których musisz spełniać warunki programu.

8. Sprawdź kryteria wyboru przedsięwzięć:

  • Upewnij się, że spełniasz wszystkie kryteria dostępu i horyzontalne.
  • W przypadku braków, zostaniesz wezwany do uzupełnienia wniosku.

9. Bądź świadomy potencjalnych kontroli:

  • Przedsięwzięcia objęte wsparciem mogą podlegać kontroli w trakcie realizacji umowy oraz w okresie trwałości.

Postępując zgodnie z tymi wskazówkami, zwiększasz swoje szanse na uzyskanie dofinansowania w programie NaszEauto.

Dodatkowe informacje i porady dotyczące nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych

Skorzystanie z programu „Mój Elektryk 2.0” wiąże się z kilkoma dodatkowymi kwestiami, na które warto zwrócić uwagę:

Reklama
  • Oznakowanie pojazdu: Samochód musi być oznakowany specjalną naklejką, której wzór zostanie udostępniony przez NFOŚiGW.
  • Użytkowanie pojazdu: Należy użytkować pojazd zgodnie z warunkami umowy. W przypadku ubiegania się o podwyższoną kwotę dofinansowania, konieczne będzie potwierdzenie średniorocznego przebiegu.
  • Dofinansowanie opłat leasingowych: Program obejmuje dofinansowanie opłaty wstępnej i opłaty transferowej w umowach leasingowych.
  • Punkty ładowania: Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić dostępność stacji ładowania w okolicy. Ewidencję stacji prowadzi Urząd Dozoru Technicznego.
  • Finansowanie zakupu kredytem: Możliwe jest sfinansowanie zakupu pojazdu kredytem, ale to banki decydują o warunkach.
  • Ulgi dla użytkowników aut elektrycznych: Użytkownicy aut elektrycznych mogą korzystać z różnych ulg, takich jak zwolnienie z akcyzy, możliwość korzystania z buspasów i darmowe parkowanie.
  • Bezpieczeństwo: Należy zapoznać się z zasadami bezpiecznego ładowania i eksploatacji samochodów elektrycznych.
  • Koszty utrzymania: Koszty utrzymania samochodów elektrycznych są niższe od kosztów aut spalinowych, jednak koszty ładowania zależą od sposobu ładowania.

Potencjalne wyzwania i bariery nowego programu wsparcia zakupu samochodu elektrycznego

Potencjalni beneficjenci programu „NaszEauto” mogą napotkać szereg wyzwań i barier, które mogą utrudnić uzyskanie dofinansowania na zakup lub leasing samochodu elektrycznego. Te przeszkody można podzielić na kilka kategorii:

Ograniczenia finansowe:

  • Cena pojazdu: Dofinansowanie obejmuje tylko nowe samochody elektryczne kategorii M1 do 225 tys. zł netto.
  • Dostępność środków: Mimo że budżet programu wynosi 1,6 mld zł, środki są ograniczone i mogą się wyczerpać. Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, aż do wyczerpania alokacji.
  • Wysokość dofinansowania: Maksymalnie 40 tys. zł, zależne od dodatkowych warunków.
  • Osoby fizyczne mogą otrzymać 18 750 zł przy zakupie lub do 30 000 zł przy leasingu/wynajmie.
  • Osoby z Kartą Dużej Rodziny dostają 30 000 zł bazowego dofinansowania przy zakupie.
  • Osoby prowadzące JDG – 30 000 zł przy zakupie lub leasingu/wynajmie.
  • Dodatkowe koszty: Opłata wstępna przy leasingu, oraz ubezpieczenie OC i AC.

Kryteria kwalifikacyjne:

  • Nowy pojazd: Wyłącznie nowe, niezarejestrowane pojazdy. Dopuszczalne pojazdy demonstracyjne. Przebieg: Maksymalnie 6 000 km.
  • Zezłomowanie: Premia za zezłomowanie, jeśli było się właścicielem auta przez 3 lata i zezłomowano je po 01.02.2020 r.
  • Dochód: Dodatkowe dofinansowanie przy dochodzie poniżej 135 tys. zł rocznie].
  • Okres trwałości: Rejestracja w Polsce przez 2 lata i spełnianie warunków programu przez ten czas .
  • Jedno dofinansowanie: Możliwość uzyskania dofinansowania tylko na jeden pojazd.

Formalności i proces aplikacyjny:

Reklama
  • Wniosek online: Składany wyłącznie online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie.
  • Kompletność dokumentacji: Wniosek musi być kompletny i prawidłowo podpisany, a dołączenie wszystkich wymaganych dokumentów może być czasochłonne.
  • Kryteria dostępu: Trudne do spełnienia kryteria mogą skutkować odrzuceniem wniosku.
  • Terminy: Wnioski są przyjmowane do wyczerpania środków.
  • Złożoność zasad: Skomplikowane zasady programu.
  • Kontrola: Możliwość kontroli w trakcie realizacji umowy oraz w okresie trwałości, co może być dodatkowym obciążeniem dla beneficjentów.

Inne bariery:

  • Procedury leasingowe: Złożoność procesu leasingu/wynajmu. Umowa leasingu/wynajmu na min. 2 lata.
  • Ograniczone opcje wyboru: Program narzuca górną granicę ceny pojazdu, co może ograniczyć wybór modeli i opcji wyposażenia.
  • Niepewność co do zmian: NFOŚiGW zastrzega sobie możliwość zmiany zapisów programu na podstawie okresowych ocen, co może wprowadzać niepewność wśród beneficjentów.

Potencjalni beneficjenci programu „NaszEauto” mogą napotkać szereg wyzwań i barier, które mogą utrudnić uzyskanie dofinansowania na zakup lub leasing samochodu elektrycznego. Te przeszkody można podzielić na kilka kategorii:

Krytyka programu i opinie ekspertów

Rządowy Program „Mój Elektryk 2.0”, mimo wielu zalet, spotyka się również z krytyką.

  • Zastrzeżenia wobec programu:
    • Ograniczenie wsparcia do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych wyklucza wiele firm z dofinansowania, co może ograniczyć jego wpływ na rozwój rynku.
    • Brak wsparcia dla aut dostawczych (kategorii N1).
    • Brak dofinansowania dla używanych samochodów elektrycznych.
    • Restrykcyjne warunki uzyskania premii dochodowej i za złomowanie pojazdu.
  • Opinie Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM): Stowarzyszenie krytykuje program za ograniczenie puli beneficjentów i restrykcyjne warunki wsparcia, co może skutkować niewykorzystaniem pełnego budżetu programu.

Podsumowanie

Program NaszEauto stanowi istotny krok w kierunku rozwoju elektromobilności w Polsce. Dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych stwarza szansę na transformację sektora transportu, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza, a także wspiera zrównoważony rozwój. Zachęcam do zapoznania się z warunkami programu i podjęcia świadomej decyzji o zakupie pojazdu elektrycznego.

Nowa odsłona programu Mój Elektryk to szansa na obniżenie kosztów zakupu samochodu elektrycznego i włączenie się w transformację elektromobilności w Polsce. Kluczowe informacje:

  • Program skierowany jest do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
  • Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 40 000 zł.
  • Dofinansowanie dotyczy nowych samochodów osobowych kategorii M1 z limitem cenowym 225 000 zł brutto.
  • Wnioski można składać online od 3 lutego 2025 roku.

Program może ulec zmianom w przyszłości. Zachęcamy do śledzenia oficjalnej strony NFOŚiGW, aby być na bieżąco z aktualnymi informacjami i ewentualnymi zmianami w programie.

Jeśli spełniasz warunki programu, nie zwlekaj z złożeniem wniosku.

Najczęściej zadawane pytania – Program NaszEauto Mój Elektryk 2.0

.

Reklama
Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby otrzymywać newslettera.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych (adres e-mail) w celu otrzymywania wiadomości w ramach newslettera Bankowe ABC.
Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową. W celu uzyskania szczegółów zapoznaj się z polityką prywatności. Otrzymasz maksymalnie 2 wiadomości w miesiącu, bez reklam i spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.