Nowy wskaźnik POLSTR zastąpi WIBOR. KS NGR wybrał indeks referencyjny

Polski rynek finansowy stoi u progu znaczących zmian. Wskaźnik WIBOR, od lat punkt odniesienia dla szerokiej gamy instrumentów finansowych, odchodzi do lamusa. Proces reformy wskaźników referencyjnych, będący odpowiedzią na globalne trendy w obszarze transparentności i wiarygodności rynków finansowych, wkracza w decydującą fazę. W grudniu 2024 roku Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (KS NGR) dokonał kluczowego wyboru: WIRF- zastąpi WIBOR i zostanie nowym wskaźnikiem referencyjnym stopy procentowej dla polskiego złotego. Decyzja ta, poprzedzona szczegółową analizą i szerokimi konsultacjami publicznymi, ma ogromne znaczenie dla wszystkich uczestników rynku: konsumentów, przedsiębiorców i instytucji finansowych. 24 stycznia 2025 KS NGR wybrał oficjalną nazwę wskaźnika POLSTR, czyli Polish Short Term Rate.

Kluczowe informacje warte zapamiętania – Nowy wskaźnik POLSTR zastąpi WIBOR:

  • Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych zdecydował o wyborze POLSTR jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej dla PLN. Decyzja ta została podjęta po dogłębnej analizie różnych propozycji indeksów, w tym WIRON, WIRON+, WRR i innych wariantów WIRF, a także po uwzględnieniu opinii uczestników rynku w ramach konsultacji publicznych.
  • POLSTR został uznany za najlepszy wybór ze względu na szereg czynników, w tym jego stabilność, przewidywalność i potencjał do szerokiego zastosowania w instrumentach finansowych. Wśród zalet POLSTR wskazano m.in. homogeniczność zasobu transakcyjnego, niską zmienność i wysokie prawdopodobieństwo rozwoju rynku instrumentów pochodnych opartych o ten wskaźnik.
  • Przejście z WIBORu na POLSTR to złożony proces, który wymagać będzie zaangażowania wszystkich uczestników rynku, w tym instytucji finansowych, przedsiębiorców i kredytobiorców. Konieczne będzie dostosowanie umów i instrumentów finansowych, a także edukacja klientów w zakresie nowego wskaźnika.

Dlaczego WIBOR musi odejść?

Wskaźnik referencyjny WIBOR, czyli Warszawski Interbank Offered Rate, był przez wiele lat podstawowym wskaźnikiem referencyjnym w Polsce, na podstawie którego ustalano oprocentowanie kredytów i pożyczek. Jego znaczenie na rynku finansowym było nie do przecenienia, jednak z czasem ujawniono jego ograniczenia, co doprowadziło do potrzeby wprowadzenia alternatywnych wskaźników.

Reklama

WIBOR, oparty na deklaracjach banków co do kosztów międzybankowego finansowania, był wielokrotnie krytykowany za:

  • Brak transparentności: metodologia oparta na deklaracjach a nie rzeczywistych transakcjach budziła wątpliwości co do wiarygodności wskaźnika.
  • Podatność na manipulacje: afera LIBOR z 2012 roku pokazała, jak łatwo można manipulować wskaźnikami referencyjnymi dla własnych korzyści.
  • Ograniczoną reprezentatywność: WIBOR nie odzwierciedlał w pełni rzeczywistych kosztów finansowania na rynku międzybankowym.

Globalny kryzys finansowy z 2008 roku uwypuklił słabości tradycyjnych wskaźników referencyjnych i skłonił regulatorów na całym świecie do podjęcia działań reformatorskich. W Polsce ten proces rozpoczął się w 2019 roku wraz z powołaniem Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR).

Dlaczego WIBOR musi odejść

POLSTR wkracza na scenę – co warto wiedzieć?

POLSTR / WIRF (Warsaw Interest Rate Fixing), oparty o transakcje depozytów niezabezpieczonych na rynku międzybankowym, to wskaźnik typu overnight (O/N), reprezentujący koszt pozyskania finansowania na jeden dzień. Jego metodologia, oparta na rzetelnych danych transakcyjnych i rygorystycznych procedurach, ma zapewnić transparentność, stabilność i odporność na manipulacje.

Czym jest POLSTR i na jakich danych się opiera?

POLSTR jest indeksem opartym na depozytach niezabezpieczonych zawieranych pomiędzy:

Reklama
  • Instytucjami Kredytowymi (banki krajowe, oddziały zagranicznych instytucji kredytowych, z wyłączeniem banków centralnych, banków spółdzielczych, banków hipotecznych, SKOK-ów i podmiotów w restrukturyzacji)
  • Instytucjami Finansowymi (instytucje ubezpieczeniowe, emerytalne, inwestycyjne – fundusze rynku pieniężnego i inne fundusze inwestycyjne).

WIRF- został wybrany spośród kilku proponowanych wskaźników, w tym WIRONu i WRR (Wskaźnik Referencyjny Repo).

Decydujące w wyborze WIRF- znaczenie miały:

  • Niższa zmienność w porównaniu do WIRONu, co przekłada się na większą przewidywalność i stabilność oprocentowania instrumentów finansowych.
  • Większa reprezentatywność w stosunku do WRR, opartego o segment transakcji warunkowych repo, który na obecnym etapie charakteryzuje się ograniczonym wolumenem i liczbą uczestników.

Wybór POLSTR jest zgodny z rekomendacjami międzynarodowych organizacji nadzorczych, takich jak Financial Stability Board (FSB) oraz International Organization of Securities Commissions (IOSCO), wspierających rozwój wskaźników alternatywnych opartych na rzeczywistych transakcjach rynkowych.

Administratorem POLSTR w rozumieniu Rozporządzenia BMR będzie spółka GPW Benchmark S.A., wpisana do rejestru Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

Reklama

Wybór POLSTR jako następcy WIBORu był poprzedzony szczegółową analizą kilku proponowanych indeksów, w tym WIRON-u i WRR. Komitet Sterujący NGR, uwzględniając opinie uczestników rynku wyrażone w ramach konsultacji publicznych, do oceny indeksów stosował szereg kryteriów jakościowych i ilościowych, takich jak:

  • Jakość indeksu: wiarygodność danych wejściowych, transparentność i przejrzystość metody obliczania.
  • Charakterystyka indeksu: adekwatna reakcja na zmiany warunków rynkowych i polityki pieniężnej.
  • Potencjał do zastosowania w szerokim zakresie umów i instrumentów finansowych.
  • Stabilność i przewidywalność przebiegu w czasie.
  • Możliwość stworzenia krzywej terminowej.

POLSTR okazał się najlepszym wyborem, spełniając najwyższe standardy i najlepiej odpowiadając na potrzeby polskiego rynku finansowego. W trakcie konsultacji publicznych podmioty reprezentujące różne sektory rynku finansowego wskazywały m.in. na homogeniczność zasobu transakcyjnego, niską zmienność i wysokie prawdopodobieństwo stworzenia rynku instrumentów pochodnych jako zalety WIRF-.

Porównanie nowych wskaźników z WIBOR

W kontekście reformy wskaźników referencyjnych w Polsce, kluczowym zagadnieniem jest porównanie nowych wskaźników, takich jak WIRON, WIRF i WRR, z dotychczasowym wskaźnikiem WIBOR.

Metodologia obliczania

WIBOR był obliczany na podstawie deklaracji banków dotyczących stóp procentowych, po jakich są skłonne pożyczać pieniądze innym bankom. Ta metoda, oparta na subiektywnych ocenach, budziła wątpliwości co do jej rzetelności. W przeciwieństwie do WIBOR, nowe wskaźniki, takie jak WIRON i WIRF, opierają się na rzeczywistych transakcjach depozytowych, co zwiększa ich reprezentatywność i dokładność.

Reklama

Zasób transakcyjny

Nowe wskaźniki bazują na szerszym zasobie transakcyjnym, który obejmuje depozyty niezabezpieczone składane przez instytucje kredytowe i finansowe. W przypadku WIBOR, zasób ten był ograniczony, co wpływało na jego zmienność i stabilność. WIRF, na przykład, charakteryzuje się homogenicznością zasobu transakcyjnego oraz relatywnie niską zmiennością, co czyni go bardziej stabilnym wskaźnikiem.

Reprezentatywność i akceptacja rynku

WIBOR był krytykowany za brak reprezentatywności, co prowadziło do wątpliwości co do jego wiarygodności. Nowe wskaźniki, takie jak WRR, uzyskały wysokie oceny w konsultacjach publicznych, co wskazuje na ich większą akceptację wśród uczestników rynku. Uczestnicy konsultacji podkreślali, że nowe wskaźniki mają potencjał do stworzenia rynku instrumentów pochodnych, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju rynku finansowego.

Zmienność i stabilność

WIBOR charakteryzował się dużą zmiennością, co wpływało na koszty kredytów i pożyczek. Nowe wskaźniki, takie jak POLSTR, mają na celu zminimalizowanie tej zmienności poprzez oparcie się na rzeczywistych transakcjach. Analizy wykazały, że nowe wskaźniki cechują się niższą zmiennością, co czyni je bardziej stabilnymi i przewidywalnym.

Przyszłość wskaźników referencyjnych

W kontekście reformy wskaźników referencyjnych, kluczowe będzie monitorowanie efektywności nowych wskaźników oraz ich wpływu na rynek finansowy. Wprowadzenie wskaźnika WIRF ma na celu nie tylko zastąpienie WIBOR, ale także stworzenie bardziej przejrzystego i stabilnego systemu finansowego, który będzie lepiej odpowiadał na potrzeby uczestników rynku.

Reklama

Porównanie nowych wskaźników referencyjnych z WIBOR ukazuje istotne różnice w metodologii, reprezentatywności oraz stabilności.

Proces reformy wskaźników referencyjnych

Proces reformy wskaźników referencyjnych w Polsce jest złożonym przedsięwzięciem, które wymaga współpracy wielu instytucji oraz aktywnego udziału uczestników rynku. Wprowadzenie nowego wskaźnika, jest kluczowym elementem dostosowania rynku finansowego do zmieniających się warunków makroekonomicznych oraz wymogów regulacyjnych i ma na celu zwiększenie przejrzystości i efektywności rynku finansowego, co jest kluczowe dla stabilności systemu finansowego w Polsce.

Inicjacja reformy

Reforma wskaźników referencyjnych została zainicjowana przez Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (NGR) w odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku oraz zmiany w regulacjach europejskich. W dniu 29 marca 2024 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR, w tym wskaźników typu Risk Free Rate (RFR).

Przegląd i analiza wskaźników

Przegląd wskaźników obejmował zarówno WIRON, jak i inne możliwe indeksy. Celem tego przeglądu było zweryfikowanie wcześniejszych decyzji podjętych przez Komitet Sterujący NGR, w oparciu o szerszy zakres informacji rynkowych oraz analizy dotyczące aktualnych warunków makroekonomicznych.

Reklama

Kryteria oceny wskaźników

Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej przyjął szereg kryteriów, które były brane pod uwagę podczas oceny jakości wskaźników. Kryteria te obejmują:

  • Jakość danych wejściowych: Metoda opracowania wskaźnika powinna opierać się na wysokiej jakości danych, które są reprezentatywne i wiarygodne. Ważne jest, aby dane były jasno zdefiniowane i aby metoda wyznaczania wskaźnika była przejrzysta.
  • Reakcja na zmiany warunków rynkowych: Wskaźnik powinien adekwatnie reagować na zmiany w polityce pieniężnej oraz na zmiany warunków rynkowych, co jest kluczowe dla jego użyteczności w praktyce.
  • Potencjał do wykreowania krzywej terminowej: Wybór danego wskaźnika powinien umożliwiać stworzenie krzywej terminowej, co jest istotne dla instrumentów finansowych, które opierają się na prognozach stóp procentowych.
  • Zastosowanie w różnych instrumentach finansowych: Wskaźnik powinien być odpowiedni do stosowania w szerokim zakresie instrumentów i umów finansowych, co zwiększa jego elastyczność i użyteczność na rynku.
Proces reformy wskaźników referencyjnych

Wyniki analizy jakości wskaźników

Wyniki analizy jakości wskaźników przeprowadzonej przez Komitet Sterujący NGR wskazują na różnice w jakości poszczególnych wskaźników:

  • WIRF (POLSTR): Propozycja wskaźnika WIRF uzyskała wysokie oceny w zakresie homogeniczności zasobu transakcyjnego oraz relatywnie niskiej zmienności. Uczestnicy konsultacji publicznych wskazywali na wysokie prawdopodobieństwo stworzenia rynku instrumentów pochodnych na bazie tego wskaźnika, co czyni go preferowanym wyborem.
  • WRR: Wskaźnik WRR również uzyskał pozytywne oceny, szczególnie w kontekście jego stabilności i przewidywalności. Uczestnicy konsultacji podkreślali, że WRR ma potencjał do stworzenia płynnego rynku instrumentów pochodnych, co jest kluczowe dla jego akceptacji na rynku.
  • WIRON: W przeciwieństwie do WIRF i WRR, wskaźnik WIRON otrzymał konsekwentnie najniższe oceny. Jego wysoka zmienność oraz niskie prawdopodobieństwo wykreowania płynnego rynku instrumentów pochodnych sprawiły, że nie został on uwzględniony w dodatkowej rundzie konsultacji publicznych.

Konsultacje publiczne

W ramach reformy przeprowadzono dwie rundy konsultacji publicznych, które miały na celu zebranie opinii od wszystkich interesariuszy rynku finansowego. Pierwsza runda odbyła się od 24 maja do 1 lipca 2024 roku, a dodatkowa runda miała miejsce od 4 do 31 października 2024 roku. W ramach tych konsultacji uczestnicy rynku mieli możliwość oceny różnych propozycji wskaźników, w tym WIRON, WIRF oraz WRR.

W trakcie konsultacji oceniano różne propozycje wskaźników. Uczestnicy konsultacji wskazywali na wysokie prawdopodobieństwo stworzenia rynku instrumentów pochodnych na bazie wskaźnika WIRF. Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat wyników tych konsultacji.

Reklama

Zgłoszone opinie i oceny

W trakcie konsultacji zebrano 28 odpowiedzi, z czego 26 pochodziło od instytucji krajowych, a 2 od instytucji zagranicznych. Odpowiedzi te pochodziły od różnych podmiotów, w tym banków uniwersalnych, banków hipotecznych, towarzystw ubezpieczeniowych, instytucji faktoringowych oraz leasingowych. Konsumenci oraz organizacje konsumenckie nie wzięły udziału w konsultacjach.

Respondenci byli proszeni o ocenę pięciu indeksów lub propozycji indeksów, wskazując, w jakim stopniu spełniają one określone kryteria. Oceniano m.in. jakość indeksu, jego charakterystykę oraz inne zagadnienia związane z indeksem.

Kluczowe obserwacje i wnioski

Wyniki konsultacji publicznych wykazały, że:

  • Najwyżej oceniana propozycja: Indeks WRR uzyskał najwyższe oceny, z największą liczbą odpowiedzi wskazujących, że spełnia on lub silnie spełnia dane kryterium. Uczestnicy konsultacji podkreślali jego potencjał do stworzenia płynnego rynku instrumentów pochodnych.
  • Propozycje WIRF i WIRON: Propozycje indeksów WIRF i WIRON również uzyskały pozytywne oceny, jednak były one niższe w porównaniu do WRR. W szczególności, WIRON otrzymał konsekwentnie najniższe oceny, co wskazuje na jego ograniczoną akceptację wśród uczestników rynku.
  • Zidentyfikowane bariery: Uczestnicy konsultacji wskazali na różne bariery, które mogą utrudniać dalszy rozwój rynku transakcji warunkowych repo w Polsce. Wskazano na potrzebę dalszej dyskusji nad tymi barierami oraz na konieczność podjęcia działań mających na celu zwiększenie aktywności na rynku.

Decyzje Komitetu Sterującego NGR

Na podstawie zebranych opinii oraz analiz, Komitet Sterujący NGR podjął decyzję o wyborze wskaźnika POLSTR jako docelowego wskaźnika referencyjnego, który ma zastąpić WIBOR. WIRF ma stać się kluczowym wskaźnikiem stosowanym w umowach finansowych, instrumentach finansowych oraz przez fundusze inwestycyjne.

Reklama

Dlaczego KS NGR zmienił swoją wcześniejszą decyzję o wyborze WIRON-u?

KS NGR zweryfikował swoją pierwotną decyzję o wyborze WIRON-u na podstawie analizy odpowiedzi uzyskanych w ramach dodatkowej tury konsultacji publicznych oraz oceny cech ilościowych i jakościowych poszczególnych propozycji indeksów. Do kluczowych czynników wpływających na zmianę decyzji należały m.in.:

  • Zmienność indeksu w czasie i jej powiązanie ze zmianami stóp procentowych NBP i warunków rynkowych.
  • Potencjał indeksu do zastosowania w szerokim zakresie umów i instrumentów finansowych.
  • Zasób informacyjny związany z liczbą transakcji i ich wartością.
  • Ryzyko nieustalenia docelowego indeksu w poszczególnych dniach.
  • Publikowanie docelowego indeksu w terminie odpowiadającym potrzebom rynku.

Dalsze kroki i aktualizacje

Komitet Sterujący NGR planuje dalsze prace nad aktualizacją Mapy Drogowej reformy, w tym weryfikację i aktualizację rekomendacji dotyczących stosowania nowego wskaźnika RFR w różnych produktach finansowych. Działania te mają na celu zapewnienie wiarygodności, przejrzystości i rzetelności opracowywania oraz stosowania nowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej:

  • Aktualizacja Mapy Drogowej w celu zastąpienia WIBOR przez POLSTR.
  • Weryfikacja i aktualizacja rekomendacji NGR dotyczących stosowania nowego wskaźnika RFR.
  • Ustalenie finalnej nazwy dla WIRF- (POLSTR).
  • Działania mające na celu zapewnienie wiarygodności, przejrzystości i rzetelności opracowywania oraz stosowania nowego wskaźnika.

Finalny termin konwersji wskaźników referencyjnych w Polsce, określony w Mapie Drogowej, to koniec 2027 roku.

Należy jednak zaznaczyć, że Komitet Sterujący NGR może wprowadzić zmiany w kamieniach milowych Mapy Drogowej w miarę postępu prac nad reformą, ale bez zmiany ostatecznego terminu zakończenia reformy. Po wyborze POLSTR jako docelowego wskaźnika, Komitet Sterujący NGR planuje zaktualizować Mapę Drogową, aby uwzględnić nowy harmonogram działań.

Reklama

Reforma WIBOR-u – nowe wyzwania i szanse

Przejście na nowy wskaźnik referencyjny to proces złożony i wielowymiarowy, niosący ze sobą zarówno wyzwania, jak i szanse.

Dla kredytobiorców:

  • Renegocjacje umów: wszystkie umowy kredytowe i instrumenty finansowe oparte o WIBOR będą musiały zostać zaktualizowane z uwzględnieniem POLSTR. To oznacza konieczność renegocjacji warunków umowy z bankiem lub inną instytucją finansową. Oprocentowanie kredytów hipotecznych, pożyczek konsumenckich i innych produktów finansowych opartych o WIBOR będzie musiało zostać dostosowane do nowego wskaźnika.
  • Zmiana wysokości rat: wpływ przejścia na POLSTR na wysokość rat będzie zależał od indywidualnych warunków umowy, a także od kształtowania się notowania nowego wskaźnika. Należy się spodziewać zarówno wzrostów, jak i spadków rat w porównaniu do oprocentowania bazującego na WIBOR.
  • Potrzeba edukacji: ważne jest, aby kredytobiorcy zapoznali się z metodologią POLSTR i jego potencjalnym wpływem na ich sytuację finansową.

Dla przedsiębiorców:

  • Analiza umów i instrumentów finansowych: firmy muszą zidentyfikować wszystkie umowy i instrumenty finansowe oparte o WIBOR i ocenić potencjalne konsekwencje przejścia na POLSTR.
  • Planowanie finansowe: należy uwzględnić potencjalny wpływ zmiany wskaźnika na koszty finansowania i rentowność projektów inwestycyjnych.
  • Współpraca z instytucjami finansowymi: firmy powinny utrzymywać stały kontakt z bankami i innymi instytucjami finansowymi, aby uzyskać wsparcie w procesie konwersji.

Dla instytucji finansowych:

Reklama
  • Wdrożenie POLSTR do systemów i procedur: banki i inne instytucje finansowe stoją przed wyzwaniem technicznym i operacyjnym związanym z wdrożeniem nowego wskaźnika.
  • Edukacja klientów: instytucje finansowe muszą zapewnić klientom wyczerpujące informacje o POLSTR i jego wpływie na ich produkty i usługi.
  • Kształtowanie rynku instrumentów pochodnych dla POLSTR: ważne jest, aby zapewnić płynność i efektywność nowego rynku.
Reforma WIBOR-u - nowe wyzwania i szanse

POLSTR – krok w stronę lepszej przyszłości dla polskiego rynku finansowego

Reforma WIBORu to nie tylko konieczność, ale i szansa na zbudowanie bardziej stabilnego, transparentnego i odpornego na manipulacje rynku finansowego w Polsce. POLSTR, oparty na solidnych fundamentach metodologicznych i odpowiadający najwyższym standardom międzynarodowym, ma potencjał, aby stać się niezawodnym punktem odniesienia dla polskiego złotego i wpłynąć pozytywnie na funkcjonowanie całej gospodarki. Proces przejścia na nowy wskaźnik będzie wymagał zaangażowania i współpracy wszystkich uczestników rynku, ale w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści dla wszystkich uczestników rynku:

  • Konsumentów: większa przewidywalność i stabilność oprocentowania kredytów.
  • Przedsiębiorców: obniżenie ryzyka i kosztów finansowania.
  • Instytucji finansowych: wzrost zaufania do rynku i poprawa jego efektywności.

Perspektywy rozwoju rynku wskaźników referencyjnych

Perspektywy rozwoju rynku wskaźników referencyjnych w Polsce, w kontekście wprowadzenia nowego wskaźnika, są kluczowe dla stabilności i efektywności systemu finansowego. W miarę jak rynek dostosowuje się do nowych realiów, istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na przyszłość tego wskaźnika oraz ich zastosowanie w różnych instrumentach finansowych. Poniżej kluczowe aspekty dotyczące perspektyw rozwoju rynku.

  1. Dostosowanie do regulacji – Wprowadzenie nowych wskaźników referencyjnych jest odpowiedzią na zmieniające się regulacje krajowe i europejskie, w tym na wymogi dotyczące wskaźników typu Risk Free Rate (RFR). W miarę jak regulacje będą się rozwijać, instytucje finansowe będą musiały dostosować swoje produkty i usługi do nowych standardów. Kluczowe będzie zapewnienie zgodności z regulacjami, co może wymagać znacznych nakładów pracy i zasobów.
  2. Edukacja uczestników rynku – Edukacja uczestników rynku na temat nowych wskaźników jest niezbędna dla ich akceptacji i efektywnego wykorzystania. Instytucje finansowe powinny podejmować działania mające na celu zwiększenie świadomości i zrozumienia wśród klientów, co może przyczynić się do większej akceptacji nowych wskaźników. Działania edukacyjne mogą obejmować szkolenia, seminaria oraz publikacje informacyjne.
  3. Rozwój rynku instrumentów pochodnych – Wprowadzenie nowych wskaźników, takich jak WIRF, stwarza możliwości dla rozwoju rynku instrumentów pochodnych. Uczestnicy rynku mogą zacząć tworzyć nowe produkty finansowe, które będą oparte na tych wskaźnikach, co może przyczynić się do zwiększenia płynności i efektywności rynku. Kluczowe będzie stworzenie odpowiednich ram regulacyjnych oraz zachęt dla instytucji finansowych do rozwijania tego segmentu rynku.
  4. Zwiększenie aktywności na rynku repo – Jednym z kluczowych aspektów rozwoju rynku wskaźników referencyjnych jest zwiększenie aktywności na rynku transakcji repo. W miarę jak nowe wskaźniki będą wprowadzane, istotne będzie stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi tego segmentu rynku. Współpraca między instytucjami finansowymi, regulatorami oraz uczestnikami rynku będzie kluczowa dla osiągnięcia tego celu.
  5. Monitorowanie i ocena jakości wskaźników – W miarę jak nowe wskaźniki będą wprowadzane, kluczowe będzie monitorowanie ich jakości oraz efektywności. Regularne przeglądy i oceny wskaźników pozwolą na identyfikację ewentualnych problemów oraz wprowadzenie niezbędnych korekt. Komitet Sterujący NGR planuje dalsze prace nad aktualizacją rekomendacji dotyczących stosowania nowych wskaźników, co jest kluczowe dla zapewnienia ich wiarygodności i stabilności.

Czas na zmiany – bądźmy gotowi!

Wybór POLSTR jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej to ważny krok w reformie polskiego rynku finansowego. POLSTR ma szansę stać się wiarygodnym i stabilnym punktem odniesienia dla szerokiej gamy instrumentów i umów finansowych. Należy jednak pamiętać o potrzebie dalszych działań mających na celu zapewnienie sprawnego przejścia na nowy wskaźnik, w tym edukacji uczestników rynku i dostosowania systemów informatycznych

Reforma WIBOR-u to proces nieunikniony. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy rynku finansowego byli świadomi nadchodzących zmian i podjęli kroki w celu przygotowania się do nich. Konieczne jest:

  • Monitorowanie komunikatów i publikacji KNF w celu pozyskiwania aktualnych informacji o harmonogramie wdrożenia WIRF-.
  • Analiza umów i instrumentów finansowych w celu zidentyfikowania tych, które są oparte o WIBOR.
  • Kontakt z instytucjami finansowymi w celu uzyskania informacji i wsparcia w procesie konwersji.

Reforma WIBORu to wyzwanie, ale też szansa na zbudowanie bardziej stabilnego i transparentnego rynku finansowego w Polsce. Bądźmy gotowi na zmiany i wykorzystajmy je dla naszej korzyści!

Słownik kluczowych pojęć

  • Narodowa Grupa Robocza ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR): Organ powołany w Polsce w 2019 roku w celu przeprowadzenia reformy wskaźników referencyjnych. Odpowiada za analizę, konsultacje i decyzje dotyczące wyboru nowego wskaźnika.
  • Komitet Sterujący NGR (KS NGR): Organ decyzyjny w ramach NGR, odpowiedzialny za ostateczny wybór wskaźnika referencyjnego.
  • WIBOR (Warszawski Interbank Offered Rate): Dotychczasowy wskaźnik referencyjny stopy procentowej w Polsce, który ma zostać zastąpiony przez POLSTR.
  • POLSTR (Polish Short Term Rate) / WIRF (Warsaw Interest Rate Fixing): Nowy, docelowy wskaźnik referencyjny stopy procentowej dla polskiego złotego, oparty na transakcjach depozytów niezabezpieczonych na rynku międzybankowym.
  • WIRON: Jeden z kandydatów na wskaźnik referencyjny, ostatecznie odrzucony na rzecz POLSTR ze względu na wyższą zmienność.
  • WRR (Wskaźnik Referencyjny Repo): Inny z kandydatów na wskaźnik referencyjny, oparty na transakcjach repo.
  • GPW Benchmark S.A.: Administrator wskaźnika POLSTR, wpisany do rejestru Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
  • Financial Stability Board (FSB): Międzynarodowa organizacja nadzorcza, która wspiera rozwój wskaźników alternatywnych opartych na rzeczywistych transakcjach rynkowych.
  • International Organization of Securities Commissions (IOSCO): Międzynarodowa organizacja nadzorcza, która wspiera rozwój wskaźników alternatywnych opartych na rzeczywistych transakcjach rynkowych.
  • UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów): Polski organ regulacyjny.

Najczęściej zadawane pytania – Nowy wskaźnik POLSTR zastąpi WIBOR

Reklama
Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby otrzymywać newslettera.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych (adres e-mail) w celu otrzymywania wiadomości w ramach newslettera Bankowe ABC.
Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową. W celu uzyskania szczegółów zapoznaj się z polityką prywatności. Otrzymasz maksymalnie 2 wiadomości w miesiącu, bez reklam i spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.