Sprawa C-80/24 przed TSUE – Czy sąd musi badać cesję wierzytelności konsumenta do firmy i jakie to ma znaczenie dla sankcji kredytu darmowego?

Liczba osób, które przeczytały artykuł w ostatnim miesiącu: 68

Współczesny obrót gospodarczy charakteryzuje się wzrostem liczby sporów sądowych dotyczących umów konsumenckich, w szczególności umów kredytowych. Jednym z przejawów tego zjawiska jest pojawienie się podmiotów, które specjalizują się w skupowaniu roszczeń od konsumentów, a następnie dochodzą ich przed sądem. W tym kontekście pojawia się kluczowe pytanie dotyczące granic interwencji sądów krajowych, zwłaszcza w aspekcie ochrony konsumenta, który dokonał cesji swoich praw na rzecz takiego podmiotu.

Kluczowe informacje warte zapamiętania – sprawa C-80/24 przed TSUE:

  • Sprawa C-80/24 dotyczy wniosku o wydanie orzeczenia prejudycjalnego dotyczącego obowiązku sądu krajowego do badania z urzędu nieuczciwych warunków w umowie cesji zawartej między konsumentem a spółką, na którą konsument przeniósł swoje roszczenie wobec banku, gdy spór dotyczy umowy kredytu konsumenckiego i konsument nie jest stroną postępowania.
  • Rzecznik Generalna proponuje, że w takich okolicznościach sąd krajowy nie jest zobowiązany do badania z urzędu nieuczciwego charakteru warunków umowy cesji, gdy umowa ta nie jest przedmiotem głównego sporu, ale stanowi podstawę legitymacji procesowej spółki-cesjonariusza w postępowaniu przeciwko bankowi.
  • Mimo braku takiego obowiązku, sąd krajowy powinien wykorzystać możliwości przewidziane w prawie krajowym, aby poinformować konsumenta o potencjalnie nieuczciwym charakterze warunków umowy cesji, pod warunkiem że zastosowanie takich możliwości nie będzie miało negatywnych konsekwencji dla konsumenta.
Obejrzyj na YouTube / Posłuchaj podcastu

Tło sprawy C-80/24 przed TSUE

Sprawa, która trafiła przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) jako C-80/24, została zainicjowana przed polskim sądem – Sądem Rejonowym dla Warszawy – Śródmieścia w Warszawie. Stronami postępowania są Zwrotybankowe.pl sp. z o.o. jako powód (firma nabywająca wierzytelności) oraz Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (Bank PKO) jako pozwany.

Reklama

Przedmiotem sporu jest żądanie zapłaty kwoty wynikającej z zastosowania tzw. sankcji kredytu darmowego. Sankcja ta jest mechanizmem przewidzianym w polskiej ustawie o kredycie konsumenckim (art. 45 ust. 1), który umożliwia konsumentowi, w przypadku naruszenia przez kredytodawcę określonych obowiązków informacyjnych, zwrot kapitału kredytu bez odsetek i innych kosztów.

Zwrotybankowe.pl sp. z o.o. opiera swoje żądanie na umowie cesji wierzytelności, zawartej z konsumentem, który wcześniej zawarł umowę kredytową z Bankiem PKO. Na mocy tej umowy konsument przeniósł na Zwrotybankowe.pl swoje istniejące i przyszłe roszczenia przeciwko bankowi, w tym te wynikające z zastosowania sankcji kredytu darmowego. Umowa cesji przewiduje podział odzyskanej kwoty, przy czym 50% ma przypaść firmie (Zwrotybankowe.pl), a 50% konsumentowi. Firma ma również prawo do wszystkich przyznanych kosztów sądowych.

Istotnym elementem stanu faktycznego jest to, że sprawa przed sądem krajowym dotyczy umowy kredytu, a nie samej umowy cesji. Co więcej, konsument, który dokonał cesji, nie jest stroną postępowania sądowego między firmą Zwrotybankowe.pl a Bankiem PKO.

Pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE

Wobec nietypowości sytuacji, w której firma dochodzi praw konsumenta na podstawie cesji, sąd krajowy powziął wątpliwości co do wykładni prawa Unii Europejskiej i skierował do TSUE dwa pytania prejudycjalne:

Reklama
  1. Czy unijna dyrektywa o kredycie konsumenckim (art. 22 ust. 2 Dyrektywy 2008/48/WE) stoi na przeszkodzie przepisom krajowym pozwalającym konsumentowi scedować swoje prawa na podmiot trzeci niebędący konsumentem? (Uwaga: Opinia Rzecznik Generalnej, będąca podstawą tej analizy, nie analizuje szczegółowo tego pytania).
  2. Czy obowiązek sądu krajowego badania z urzędu nieuczciwego charakteru warunków umownych (wynikający z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Dyrektywy 93/13/EWG o nieuczciwych warunkach) dotyczy również warunku umowy cesji wierzytelności zawartej między konsumentem a firmą, jeśli ta umowa cesji stanowi podstawę legitymacji procesowej firmy w sporze przeciwko pierwotnemu bankowi konsumenta? (To pytanie stanowi główny przedmiot analizy Rzecznik Generalnej).
Pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE

Analiza Rzecznik Generalnej Laili Mediny (dotyczy Pytania 2)

W swojej opinii przedstawionej w dniu 30 kwietnia 2025 r. Rzecznik Generalna Laila Medina skupiła się na drugim pytaniu prejudycjalnym.

System ochrony konsumenta w prawie Unii opiera się na założeniu słabszej pozycji konsumenta względem przedsiębiorcy, zarówno pod względem siły negocjacyjnej, jak i stopnia poinformowania. Celem przepisów, w tym art. 6 ust. 1 Dyrektywy 93/13, jest przywrócenie rzeczywistej równowagi między stronami umowy.

Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie potwierdzał, że sąd krajowy ma obowiązek zbadać z urzędu (ex officio), czy warunek umowy wchodzący w zakres Dyrektywy 93/13 ma nieuczciwy charakter. Rzecznik Generalna podkreśla, odwołując się do utrwalonego orzecznictwa TSUE (np. sprawy Lintner i Tuk Tuk Travel), że obowiązkowe badanie z urzędu ogranicza się do warunków umowy będącej przedmiotem sporu. Musi ono również mieścić się w granicach przedmiotu sporu określonego przez strony poprzez ich żądania i zarzuty. Choć granice te mogą być „szerokie” w prawie konsumenckim, pozostają „niemożliwe do pokonania”.

Specyfika sprawy C-80/24 w kontekście badania z urzędu 

W niniejszej sprawie C-80/24 spór toczy się między dwoma przedsiębiorcami – firmą skupującą wierzytelności i bankiem. Konsument nie jest stroną tego postępowania. Co kluczowe, przedmiotem sporu jest umowa kredytu, a nie umowa cesji. W takich okolicznościach, gdy spór toczy się między dwoma przedsiębiorcami, konsument nie jest stroną, a umowa cesji nie jest głównym przedmiotem sporu, Rzecznik Generalna wskazuje, że sąd krajowy nie jest zobowiązany do badania z urzędu nieuczciwego charakteru warunków umowy cesji.

Reklama

Takie badanie wykraczałoby bowiem poza granice przedmiotu sporu. Powództwo między dwoma przedsiębiorcami nie charakteryzuje się tą samą nierównowagą, jaka istnieje w powództwie między konsumentem a jego przedsiębiorcą.

Badanie w ramach legitymacji procesowej

Sąd krajowy zastanawiał się również, czy powinien badać umowę cesji w ramach oceny, czy powód (firma Zwrotybankowe.pl) ma w ogóle prawo występować w sprawie (tzw. legitymacja procesowa).

W tym kontekście należy uwzględnić zasady prawa Unii: równoważności i skuteczności.

  • Równoważność: Zgodnie z tą zasadą, jeśli prawo polskie pozwala lub wymaga od sądu zbadania z urzędu, czy warunki umowy (takiej jak cesja) naruszają krajowy porządek publiczny przy ocenie legitymacji procesowej, to sąd powinien również dysponować zakresem uznania lub mieć obowiązek badania z urzędu zgodności tych warunków z art. 6 Dyrektywy 93/13. Sąd krajowy musi zweryfikować, czy krajowe przepisy proceduralne przewidują takie badanie w odniesieniu do krajowych norm porządku publicznego.
  • Skuteczność: Badanie nie może w praktyce czynić niemożliwym lub nadmiernie utrudnionym wykonywania praw przyznanych konsumentom przez prawo Unii.
Zasady Prawa UE

Sąd krajowy wyraził obawę, że stwierdzenie nieuczciwego charakteru warunków cesji mogłoby prowadzić do jej nieważności. W konsekwencji mogłoby to skutkować oddaleniem powództwa firmy z powodu braku legitymacji procesowej, co z kolei mogłoby pozbawić konsumenta jakiegokolwiek odzysku.

Reklama

Rzecznik Generalna przypomina jednak, że zgodnie z art. 6 ust. 1 Dyrektywy 93/13, nieuczciwe warunki są tylko niewiążące dla konsumenta, a umowa co do zasady pozostaje ważna bez tych warunków, jeśli jest to prawnie możliwe. Sąd krajowy musi ocenić, na podstawie obiektywnego podejścia i przepisów krajowych, czy umowa cesji może prawnie obowiązywać po wyłączeniu nieuczciwych warunków.

Rzecznik Generalna podkreśla, że byłoby sprzeczne z celem ochrony konsumenta, gdyby skutkiem badania z urzędu były niekorzystne dla niego konsekwencje. Prawo do badania z urzędu jest uzasadnione koniecznością zrównoważenia braku równowagi między konsumentem a przedsiębiorcą.

Dodatkowo, konsument ma prawo zrezygnować z powoływania się na ochronę z Dyrektywy 93/13. Firma nabywająca wierzytelność (cesjonariusz) nie może podjąć tej decyzji za konsumenta.

Sąd krajowy może zbadać, czy prawo krajowe umożliwia poinformowanie kredytobiorcy o toczącym się postępowaniu i potencjalnie nieuczciwym charakterze warunków umowy cesji. Jednakże, zastosowanie takich możliwości proceduralnych nie może mieć negatywnych konsekwencji dla konsumenta. Konsument nie powinien być zobowiązany do udziału w postępowaniu, a jego prawo do późniejszego zaskarżenia umowy cesji powinno być zachowane.

Reklama
Zapewnienie Sprawiedliwej Ochrony Konsumentów w Sporach o Przeniesienie Długów

Podsumowanie stanowiska Rzecznik Generalnej

Rzecznik Generalna Laila Medina proponuje, aby TSUE orzekł, że sąd krajowy nie jest zobowiązany do badania z urzędu nieuczciwego charakteru warunków umowy cesji w sprawie między firmą cesjonariuszem a bankiem, gdy konsument nie jest stroną, a umowa cesji służy jedynie jako podstawa legitymacji procesowej. Dopuszczalne jest jednak, aby sąd, korzystając z możliwości przewidzianych w prawie krajowym, poinformował konsumenta o toczącym się postępowaniu i potencjalnie nieuczciwych warunkach umowy cesji, pod warunkiem, że nie rodzi to dla konsumenta żadnych negatywnych konsekwencji.

Możliwe konsekwencje opinii Rzecznik Generalnej w sprawach dotyczących sankcji kredytu darmowego

Opinię Rzecznik Generalnej można interpretować w kontekście jej potencjalnych skutków:

  • Dla firm skupujących wierzytelności: Stanowisko to sugeruje, że sąd w sprawie z bankiem nie będzie automatycznie weryfikował ważności i uczciwości ich umowy z konsumentem. Podkreśla jednak ryzyko związane z ewentualną wadliwością umowy cesji, którą konsument może zakwestionować w przyszłości.
  • Dla konsumentów: Opinia chroni konsumentów przed niekorzystnymi skutkami automatycznego unieważnienia umowy cesji w sprawie, w której nie uczestniczą. Konsument zachowuje prawo do samodzielnego kwestionowania umowy cesji w przyszłości. Jednocześnie, brak automatycznej kontroli oznacza, że ewentualnie niekorzystna umowa cesji nie zostanie „naprawiona” przez sąd w postępowaniu przeciwko bankowi.
  • Dla sądów krajowych: Stanowisko to stanowi wskazówkę dotyczącą granic badania z urzędu w sprawach z udziałem cesjonariuszy. Sugeruje potrzebę weryfikacji krajowych przepisów proceduralnych pod kątem zgodności z zasadą równoważności w kontekście badania podstaw legitymacji procesowej.
Możliwe konsekwencje opinii Rzecznik Generalnej w sprawach dotyczących sankcji kredytu darmowego

Co dalej z opinią?

Należy podkreślić, że opinia Rzecznik Generalnej nie jest wiążąca dla Trybunału Sprawiedliwości UE. Stanowi ona jednak istotny głos i wskazówkę dla sędziów TSUE przed wydaniem wyroku. Oczekujemy na ostateczne orzeczenie TSUE w sprawie C-80/24, które rozstrzygnie podniesione kwestie prawne i określi dalszą praktykę sądów krajowych w tego typu sprawach.

Wnioski

Sprawa C-80/24 przed TSUE stanowi przykład złożoności ochrony konsumenta w kontekście dynamicznie zmieniającego się obrotu prawnego, w tym przenoszenia roszczeń konsumenckich na wyspecjalizowane podmioty. Opinia Rzecznik Generalnej Laili Mediny rzuca światło na konieczność precyzyjnego określenia granic interwencji sądów krajowych i roli konsumenta w postępowaniu, nawet jeśli jego roszczenia są dochodzone przez podmiot trzeci. Ostateczna decyzja TSUE będzie miała kluczowe znaczenie dla rynku obrotu wierzytelnościami konsumenckimi i będzie miała wpływ na sposób interpretacji i stosowania przepisów o ochronie konsumentów w tego rodzaju przypadkach.

Reklama

Słownik kluczowych terminów

  • Odesłanie prejudycjalne: Mechanizm w prawie UE, w ramach którego sąd krajowy zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości UE o wykładnię prawa UE, aby móc orzec w zawisłej przed nim sprawie.
  • Sprawa C-80/24: Numer identyfikujący sprawę Zwrotybankowe.pl przeciwko Bankowi PKO przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.
  • Dyrektywa 2008/48/WE: Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca umów o kredyt konsumencki.
  • Dyrektywa 93/13/EWG: Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.
  • Konsument: Osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
  • Przedsiębiorca: Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
  • Umowa o kredyt konsumencki: Umowa, przez którą kredytodawca udziela lub zobowiązuje się udzielić konsumentowi kredytu w formie odroczonej płatności, pożyczki, kredytu odnawialnego lub innej podobnej formy finansowania.
  • Nieuczciwe warunki umowne: Warunki w umowach konsumenckich, które wbrew zasadzie dobrej wiary powodują znaczącą nierównowagę praw i obowiązków stron na niekorzyść konsumenta.
  • Badanie z urzędu: Obowiązek sądu krajowego polegający na samodzielnym sprawdzeniu określonych kwestii prawnych, nawet jeśli strony postępowania się na nie nie powołują.
  • Umowa cesji wierzytelności (przelew): Umowa, na mocy której wierzyciel (cedent) przenosi swoją wierzytelność na osobę trzecią (cesjonariusz).
  • Wierzytelność: Prawo majątkowe polegające na uprawnieniu do żądania od dłużnika spełnienia określonego świadczenia.
  • Legitymacja procesowa: Uprawnienie do występowania w charakterze strony w postępowaniu sądowym (powoda lub pozwanego).
  • Sankcja „kredytu darmowego”: Sankcja przewidziana w polskim prawie konsumenckim, która w przypadku naruszenia przez kredytodawcę określonych obowiązków informacyjnych umożliwia konsumentowi zwrot jedynie kwoty głównej kredytu, bez odsetek i innych kosztów.
  • Zasada równoważności: Zasada prawa UE, zgodnie z którą krajowe przepisy proceduralne stosowane do wykonywania praw wynikających z prawa UE nie mogą być mniej korzystne niż te stosowane w przypadku podobnych sytuacji podlegających prawu krajowemu.
  • Zasada skuteczności: Zasada prawa UE, zgodnie z którą krajowe przepisy proceduralne nie mogą czynić wykonywania praw przyznanych obywatelom przez prawo UE w praktyce niemożliwym lub nadmiernie utrudnionym.
  • Przedmiot sporu: Zakres żądań i zarzutów podniesionych przez strony w postępowaniu sądowym.

Najczęściej zadawane pytania – Sprawa C-80/24 przed TSUE

Zastrzeżenie:
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i edukacyjny i nie stanowi porady prawnej. Autor nie jest licencjonowanym prawnikiem ani specjalistą ds. prawa. Informacje zawarte w artykule są oparte na ogólnej wiedzy i doświadczeniach autora i nie powinny być traktowane jako rekomendacje prawne.
Decyzje prawne podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule są podejmowane na własne ryzyko czytelnika. Autor nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z zastosowania się do tych porad. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji prawnych zaleca się skonsultowanie się z licencjonowanym prawnikiem lub innym odpowiednio wykwalifikowanym specjalistą.
Prawo jest skomplikowane i często się zmienia, dlatego ważne jest, aby uzyskać aktualne i profesjonalne porady dostosowane do indywidualnej sytuacji prawnej. Wszelkie informacje zawarte w artykule mogą nie być odpowiednie dla wszystkich czytelników i nie zastępują profesjonalnej konsultacji prawnej.

Reklama
Michał Koński
Michał Koński

Jestem autorem bloga Bankowe ABC i specjalistą z dwudziestoletnim doświadczeniem w zakresie analizy ryzyka kredytowego, zdobytym w Ford Credit Europe, będącym częścią Ford Motor Company. Moja wiedza obejmuje szeroki wachlarz produktów finansowych sektora motoryzacyjnego, w tym Trade Cycle Management, wymogi prawne, operacyjne, ocenę ryzyka, raportowanie oraz marketing.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu prac analitycznych IT, zwłaszcza w analizie biznesowej i systemowej dotyczącej systemów do obsługi wniosków i przygotowywania dokumentacji kredytowej. Moje umiejętności obejmują tworzenie i dostosowywanie procedur bankowych oraz wewnętrznych instrukcji, a także narzędzi wspomagających proces oceny ryzyka kredytowego. Wdrażałem kluczowe regulacje prawne takie jak Rekomendacja T, Ustawa o Kredycie Konsumenckim, RODO oraz Ustawa o Przeciwdziałaniu Praniu Pieniędzy.

Artykuły: 471

Zapisz się na newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby otrzymywać newslettera.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych (adres e-mail) w celu otrzymywania wiadomości w ramach newslettera Bankowe ABC.
Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową. W celu uzyskania szczegółów zapoznaj się z polityką prywatności. Otrzymasz maksymalnie 2 wiadomości w miesiącu, bez reklam i spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.