Dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), obserwowany od premiery ChatGPT w listopadzie 2022 roku, budzi zarówno istotne nadzieje, jak i liczne obawy dotyczące przyszłości pracy oraz poziomu dochodów. Dla wielu osób pracujących GenAI pozostaje „mitycznym Golemem”, o którym wiadomo, że ma pomagać, lecz którego działanie i potencjalne rezultaty pracy są słabo zrozumiałe. To zjawisko buduje poczucie zagrożenia, wzmacniane przez medialne narracje o „końcu pracy”. Jednocześnie, jak wskazuje raport NASK i ILO, niektórzy respondenci postrzegają AI jako „Terminatora”, który może doprowadzić do transformacji lub nawet zaniku znanego nam świata.
Celem niniejszego artykułu jest rozwianie powszechnych wątpliwości, przedstawienie rzetelnych danych i perspektyw na podstawie raportu „Generatywna sztuczna inteligencja a polski rynek pracy” opracowanego przez NASK i International Labour Organization (ILO), a także wskazanie praktycznych narzędzi i strategii adaptacji, zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
Kluczowe informacje warte zapamiętania – Generatywna AI a polski rynek pracy:
- Raport NASK i ILO wskazuje, że ponad 5 milionów stanowisk pracy w Polsce (30,3%) może zostać częściowo zautomatyzowanych przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI), przy czym pracownicy biurowi i kobiety są najbardziej narażeni na te zmiany, choć nie oznacza to ich zaniku, lecz transformację zadań.
- Wdrożenie narzędzi GenAI w polskich przedsiębiorstwach jest na niskim poziomie (tylko 9,4% firm wdrożyło je do grudnia 2024 r.), a blisko dwie trzecie pracujących (63%) nie wie, jak GenAI wpłynie na ich pozycję na rynku pracy, co wiąże się z obawami o spadek zarobków i redukcję zatrudnienia.
- Rozwój GenAI stanowi przede wszystkim wyzwanie społeczne i strukturalne, wymagające systemowych działań edukacyjnych i polityk wspierających podnoszenie kwalifikacji, aby przekształcić obawy w szanse na budowę bardziej równego i produktywnego rynku pracy, co potwierdza również opracowane narzędzie ILO-NASK Index.
GenAI w Polsce: Fakty i liczby z raportu NASK i ILO
Raport NASK i ILO, będący największym dostępnym badaniem opinii uczestników polskiego rynku pracy, dostarcza kluczowych informacji na temat obecnego stanu i perspektyw wpływu GenAI.
Niski poziom wdrożenia i świadomości:
- Zgodnie z danymi z grudnia 2024 roku, tylko 9,4% respondentów deklaruje, że narzędzia GenAI zostały już wdrożone w ich miejscu pracy.
- Niemal połowa (44,5%) pracodawców nie planuje korzystania z GenAI, a 27,2% pracowników nie posiada wiedzy na ten temat.
- Badania ujawniają poważną lukę komunikacyjną: 68,1% pracujących nie otrzymało żadnych wytycznych dotyczących korzystania z GenAI w pracy, a zaledwie 8,1% deklaruje ich istnienie. Taka sytuacja niesie ryzyko niekontrolowanego użycia technologii oraz problemy z odpowiedzialnością za generowane treści.
Dominujące obawy wśród Polaków:
- Wśród najczęściej wymienianych zagrożeń dominują spadek zarobków (41,3%) oraz redukcja zatrudnienia ze względu na automatyzację zadań (29,3%).
- Mimo tych obaw, wizja „przejęcia” pracy przez sztuczną inteligencję jest postrzegana jako problem dalszej przyszłości. Aż 31,2% badanych uważa, że wpływ GenAI będzie umiarkowany, a 26,1% – niewielki w ciągu najbliższych pięciu lat.
Skala podatności na automatyzację:
- Ponad 5 milionów stanowisk (30,3% ogółu zatrudnionych w Polsce) może zostać częściowo zautomatyzowanych z wykorzystaniem GenAI.
- Wśród nich, ponad 800 tysięcy osób (4,9% zatrudnionych) pracuje w zawodach o najwyższej podatności na AI, gdzie większość zadań może przejąć sztuczna inteligencja.
Pracownicy biurowi najbardziej podatni:
- Analiza wskazuje, że pracownicy biurowi stanowią grupę najbardziej podatną na wpływ GenAI. Wśród nich aż 71,2% wykonuje zadania możliwe do zautomatyzowania, a niemal połowa (47,2%) znajduje się w grupie najwyższego ryzyka (Gradient 4).
- Nie oznacza to jednak, że te zawody znikną. Jak uspokaja Filip Konopczyński, dyrektor Biura Analiz w NASK, „po prostu pojawią się nowe zadania, których AI nie wykona”.
Kto jest najbardziej narażony na wpływ GenAI? Nierówności na rynku pracy.
Wpływ GenAI ma charakter społeczny i strukturalny, co oznacza, że oddziałuje nierównomiernie na różne grupy demograficzne. Badania NASK i ILO wskazują na płeć i wiek jako kluczowe zmienne różnicujące potencjalny wpływ GenAI.
Kobiety są bardziej zagrożone:
- Dane ujawniają głębokie nierówności strukturalne: kobiety są znacznie liczniej reprezentowane w zawodach podatnych na GenAI we wszystkich grupach wiekowych.
- Aż 39,1% kobiet (około 3,02 mln stanowisk) pracuje w zawodach, które mogą zostać zmienione przez automatyzację, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 22,8% (około 2,05 mln etatów).
- W grupie wiekowej 15-24 lata, 47,8% kobiet pracuje w zawodach podatnych na automatyzację, w porównaniu do zaledwie 22,7% mężczyzn w tej samej grupie.
- Taka dysproporcja ma „bardzo duży potencjał pogłębiania nierówności na rynku pracy”.
Młodsi pracownicy z największym stresem:
- Najmłodsza grupa pracowników (15-24 lata) najbardziej obawia się wpływu sztucznej inteligencji na zatrudnienie.
- Jedna czwarta z nich przewiduje konieczność przebranżowienia się.
- Mimo tych obaw, to właśnie młodsi pracownicy wykazują najwyższą świadomość GenAI (85% w grupie 15-24 lata) i najczęściej korzystają z tych narzędzi (53% w tej samej grupie). Wraz z wiekiem, świadomość GenAI systematycznie maleje.
Szansa czy zagrożenie? Różne perspektywy i sposoby adaptacji.
Postrzeganie GenAI jest zróżnicowane i zależy w dużej mierze od doświadczenia użytkowników.
GenAI jako narzędzie zwiększające efektywność i kreatywność:
- 54,8% pracowników w zawodach podatnych na automatyzację widzi szansę na przyspieszenie wykonywania zadań dzięki GenAI.
- Technologie GenAI mogą wspierać wzrost produktywności i kreatywności. Użytkownicy intensywni (Heavy Users – HU) opisują, jak AI pozwala im na wykonywanie zadań w „kilka godzin” zamiast „kilku dni”, przekładając się na wymierne korzyści biznesowe.
- GenAI jest również wykorzystywana jako narzędzie wspierające kreatywność, pozwalające na lepsze zrozumienie perspektywy innych osób i generowanie nowych pomysłów.
Kluczowa rola doświadczenia:
- Badania jakościowe ukazują, że doświadczenie praktyczne sprzyja pozytywnej ocenie technologii.
- HU (osoby regularnie korzystające) postrzegają GenAI jako technologię opartą na algorytmach, wspomagającą pracę, ale wymagającą kontroli człowieka i konkretnego doboru narzędzia do zadania. Są świadomi jej ograniczeń, takich jak „halucynacje modelu”.
- LU (osoby sporadycznie korzystające lub wcale) często operują definicjami metaforycznymi, utożsamiając AI z monolitem („coś ogólnego, co potrafi wszystko”). Wyrażają ogólne obawy o utratę kreatywności i zdolności do samodzielnego myślenia, a w konsekwencji utratę pracy.
Umiejętności przyszłości w erze GenAI:
- Kluczowe jest rozwijanie umiejętności krytycznej oceny wyników AI i unikanie „bezrefleksyjnego” korzystania z narzędzi GenAI.
- Wartość tkwi w procesie poszukiwania odpowiedzi, który pozwala „spojrzeć na sprawę z innej perspektywy” i „znaleźć bardziej optymalne rozwiązanie”.
Niezastąpiony „czynnik ludzki”:
- AI nie zastąpi empatii, umiejętności miękkich, budowania relacji z klientem czy uczenia dzieci „współżycia z innymi”. Te obszary stają się jeszcze bardziej wartościowe.
- Człowiek pozostaje niezastąpiony w relacjach międzyludzkich. HU podkreślają konieczność indywidualnego podejścia i rozumienia kontekstu biograficznego pracowników, wskazując, że „AI nie rozpozna, że pracownik ma gorszy dzień”.
Dla Pracowników: Jak przygotować się na zmiany?
Adaptacja do zmieniającego się rynku pracy wymaga proaktywnych działań ze strony pracowników.
Wykorzystaj ILO-NASK Index – Twoje osobiste narzędzie adaptacji:
- To innowacyjne narzędzie, opracowane przez NASK i International Labour Organization (ILO), jest już dostępne na stronie internetowej NASK. Pozwala ono „oszacować, w jakim stopniu nasz zawód może zostać zautomatyzowany przez sztuczną inteligencję”.
- Sprawdź podatność swojego zawodu: Polska klasyfikacja zawodów zawiera ponad 2500 zawodów i niemal 30000 zadań, co umożliwia bardzo precyzyjną ocenę ryzyka automatyzacji. Przykładowo, zawody takie jak fakturzystka czy korektor tekstu charakteryzują się wysokim potencjałem automatyzacji.
- Stwórz spersonalizowany profil podatności: Analizując, które zadania z danego zawodu faktycznie wykonujesz, możesz określić, jak bardzo Twoje konkretne stanowisko pracy może być zautomatyzowane.
- Dostosuj zakres obowiązków: Taka analiza może pomóc w „dostosowaniu zakresu obowiązków do zadań mniej podatnych na automatyzację”, co stanowi szansę na świadome zarządzanie ścieżką zawodową i rozwój kompetencji odpornych na wpływ GenAI.
- Narzędzie jest przydatne nie tylko dla obecnych pracowników, ale także dla uczniów, studentów i doradców zawodowych do lepszego planowania edukacji, wyboru zawodu i rozwoju umiejętności przyszłości.
Nieustanny rozwój kompetencji:
- 58,4% pracujących Polaków deklaruje gotowość do nauki w obszarze AI, co stanowi solidną podstawę do systemowych programów edukacyjnych.
- Inwestuj w umiejętności krytycznego myślenia i analityki, które są kluczowe w pracy z GenAI.
- Przygotowanie pracowników do korzystania z GenAI jest ważnym wyzwaniem; 33% osób pracujących w zawodach wysokiego ryzyka uważa, że będzie musiało zdobyć nowe kompetencje.
Wzmocnij swoje „ludzkie” kompetencje: Rozwijaj empatię, komunikację i umiejętności budowania relacji, które są unikalnie ludzkie i pozostają niezastąpione.
Dla Pracodawców: Strategie wdrażania GenAI i budowania odporności organizacji.
Dla pracodawców kluczowe jest proaktywne i odpowiedzialne podejście do wdrażania GenAI.
Edukacja i przełamywanie strachu:
- Należy „zadbać przede wszystkim o edukację pracowników, ale także pracodawców”, aby GenAI przestała być „wielką niewiadomą, owianą głównie stereotypami”. To zwiększy chęć korzystania z niej.
- Konieczne są „szkolenia o sztucznej inteligencji i szeroko rozumiana edukacja na ten temat”.
Transparentność i jasne wytyczne:
- Brak wyraźnych wytycznych i niski poziom wiedzy pracowników na temat zasad korzystania z GenAI w miejscu pracy to „poważna luka komunikacyjna”.
- Pracodawcy powinni pilnie wprowadzić jasne zasady, aby uniknąć ryzyka niekontrolowanego użycia narzędzi AI i problemów z odpowiedzialnością za generowane treści. Prawie połowa badanych (46,7%) nie potrafiła jednoznacznie stwierdzić, czy w ich miejscu pracy istnieją ograniczenia dotyczące korzystania z GenAI.
Inkluzywne i systemowe wdrażanie GenAI:
- Wdrażanie GenAI to przede wszystkim „wyzwanie społeczne i strukturalne”, wymagające działań systemowych, które uwzględniają nierównomierny wpływ tych technologii na różne grupy społeczne, w tym kobiety, młodych pracowników oraz osoby starsze.
- Polityka równości i wsparcie dla najbardziej zagrożonych grup powinny iść w parze z cyfrową transformacją.
- Należy brać pod uwagę obawy pracowników i zgłębiać powody, dla których nie chcą sięgać po sztuczną inteligencję w pracy.
Inwestycje w upskilling i reskilling:
- Niezbędne jest opracowanie polityk wspierających podnoszenie kwalifikacji (upskilling) i przekwalifikowanie (reskilling), szczególnie w zawodach o wysokim poziomie ryzyka.
- Kluczowe będą programy edukacyjne odpowiadające rzeczywistym potrzebom użytkowników, uwzględniające ich doświadczenie zawodowe i poziom zaawansowania technologicznego.
Budowanie zaufania i dialogu społecznego:
- Należy rozwijać dialog społeczny i wzmacniać zaufanie w miejscu pracy, aby ograniczać lęk i niepewność związane z automatyzacją.
- Wdrażanie GenAI powinno przebiegać z poszanowaniem praw pracowniczych i zasad równości szans.
Kultura otwartości i innowacji:
- Promuj samodzielność w poszukiwaniu rozwiązań zwiększających efektywność pracy, stawiając na wynik końcowy, a nie konkretne narzędzie.
- Wykorzystuj nieformalne mechanizmy dyfuzji innowacji, takie jak dzielenie się doświadczeniami „przy kawie”, które mogą być pierwszym krokiem do szerszej adaptacji narzędzi AI w organizacji.
Priorytet dla bezpieczeństwa danych:
- Wprowadzaj rygorystyczne procedury bezpieczeństwa i weryfikacji narzędzi przez dedykowane zespoły ds. bezpieczeństwa.
- Rozważ tworzenie własnych, wewnętrznych rozwiązań AI, aby zapewnić bezpieczeństwo poufnych danych i wyprzeć chęć sięgania pracowników do zewnętrznych, mniej bezpiecznych narzędzi.
Podsumowanie i perspektywy na przyszłość.
Badania NASK i ILO jasno wskazują, że GenAI zmienia charakter pracy, nie eliminuje zawodów. Proces ten stanowi transformację, a nie „koniec pracy”.
Klucz do sukcesu w adaptacji do ery GenAI leży w połączeniu kilku elementów: edukacji, proaktywnych polityk publicznych oraz ciągłego dialogu między pracownikami a pracodawcami. Skuteczne i inkluzywne wdrażanie GenAI może prowadzić do wzrostu produktywności i kreatywności.
GenAI to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale przede wszystkim społeczne i strukturalne. Odpowiedzialne i świadome podejście do jego wpływu, uwzględniające specyfikę różnych grup na rynku pracy, może prowadzić do „budowy bardziej równego rynku pracy”. Monitorowanie i badanie wpływu GenAI na rynek pracy jest niezbędną wiedzą w obliczu tak szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Słownik kluczowych terminów
- GenAI (Generatywna Sztuczna Inteligencja): Rodzaj sztucznej inteligencji zdolnej do tworzenia nowych treści, takich jak tekst, obrazy, muzyka czy kod, na podstawie nauczonych wzorców.
- NASK – PIB (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy): Polska instytucja badawcza, która we współpracy z ILO opracowała raport dotyczący wpływu GenAI na polski rynek pracy.
- ILO (International Labour Organization – Międzynarodowa Organizacja Pracy): Wyspecjalizowana agencja ONZ, zajmująca się kwestiami pracy i warunków zatrudnienia na świecie, partner NASK w badaniu.
- ILO-NASK Index (Global Index of Occupational Exposure): Innowacyjne narzędzie opracowane przez NASK i ILO, służące do szacowania stopnia podatności zawodów na automatyzację lub transformację przez sztuczną inteligencję.
- Podatność na GenAI: W badaniu odnosi się do stopnia, w jakim zadania w obrębie danego zawodu mogą zostać zautomatyzowane lub przekształcone przez GenAI. Raport wyróżnia różne „gradienty podatności”.
- Gradienty podatności: Poziomy klasyfikacji zawodów w ILO-NASK Index, odzwierciedlające ich stopień podatności na GenAI (np. Gradient 4 – wysoka podatność, niska zmienność zadań).
- KZiS (Klasyfikacja Zawodów i Specjalności): Polska klasyfikacja zawodów i specjalności, używana m.in. przez Główny Urząd Statystyczny, dla której opracowano szczegółowy Indeks Podatności na GenAI.
- ISCO-08 (International Standard Classification of Occupations 2008): Międzynarodowa Klasyfikacja Zawodów, używana do porównań globalnych, na której oparty jest globalny indeks ILO-NASK.
- BAEL (Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności): Reprezentatywne badanie ankietowe prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce, monitorujące sytuację na rynku pracy, którego mikrodane wykorzystano w raporcie.
- CAWI (Computer Assisted Web Interview): Metoda zbierania danych w badaniach ilościowych, polegająca na przeprowadzaniu ankiet online.
- IDI (Individual In-depth Interview): Metoda badań jakościowych polegająca na pogłębionych wywiadach indywidualnych.
- FGI (Focus Group Interview): Metoda badań jakościowych polegająca na grupowych wywiadach zogniskowanych.
- Heavy Users (HU): Osoby regularnie korzystające z narzędzi GenAI w pracy zawodowej, charakteryzujące się wyższą świadomością i pragmatycznym podejściem.
- Light Users (LU): Osoby niekorzystające lub sporadycznie korzystające z narzędzi GenAI w pracy zawodowej, często operujące metaforami i wyrażające ogólne obawy.
- Halucynacje modelu: Termin odnoszący się do błędów lub niedokładności w treściach generowanych przez modele AI, wynikających z ich ograniczeń w rozumieniu kontekstu lub faktów.
- Upskilling (podnoszenie kwalifikacji): Proces rozwijania istniejących umiejętności pracowników w celu dostosowania ich do zmieniających się wymagań rynku pracy.
- Reskilling (przekwalifikowanie): Proces nabywania zupełnie nowych umiejętności przez pracowników, umożliwiający im zmianę zawodu lub branży.
- Transformacja technologiczna: Trwała cecha współczesnych systemów społeczno-gospodarczych, przyspieszona przez rozwój GenAI, prowadząca do głębokich zmian w sposobie pracy i organizacji życia społecznego















