Bank Pocztowy S.A. wprowadza od 2 stycznia 2026 r. szereg kluczowych zmian w cennikach i regulaminach, które dotkną posiadaczy rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Choć Bank jednocześnie usprawnia usługi cyfrowe, takie jak PocztowyID i mobilne uwierzytelnianie, klienci muszą przygotować się na podwyżki opłat za tradycyjne operacje gotówkowe oraz przelewy natychmiastowe. Zapoznaj się ze zmianami, w tym nowymi obowiązkami związanymi z rezydencją podatkową (FATCA/CRS), aby świadomie korzystać z usług Banku Pocztowego i ewentualnie skorzystać z prawa do sprzeciwu lub wypowiedzenia umowy.
- Kiedy wchodzą w życie najważniejsze zmiany w Banku Pocztowym?
Zmiany w „Taryfie opłat i prowizji” oraz „Regulaminie otwierania i prowadzenia rachunków” wchodzą w życie z dniem 2 stycznia 2026 r., co wynika ze wzrostu inflacji i kosztów obsługi.
- Jak wzrosną opłaty za wpłaty i wypłaty gotówki w placówkach?
Opłata za wpłatę gotówki oraz wypłatę gotówki dla rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (poza Pocztowym Rachunkiem Podstawowym) wzrośnie z 10 zł do 11 zł za każdą transakcję.
- O ile podrożeją przelewy natychmiastowe?
Opłata za polecenie przelewu natychmiastowego zlecane poprzez aplikację mobilną, bankowość internetową lub telefoniczną (IVR) wzrośnie z 5 zł do 5,5 zł dla rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
- Czy muszę złożyć oświadczenie o rezydencji podatkowej?
Tak, wprowadzono nowy rozdział wymagający złożenia oświadczeń na potrzeby FATCA i CRS, w tym wskazania Kraju rezydencji podatkowej oraz Numeru TIN, co jest podyktowane wymianą informacji podatkowych.
- Co mam zrobić, jeśli nie akceptuję proponowanych zmian?
Masz prawo do złożenia sprzeciwu lub wypowiedzenia umowy bez ponoszenia opłat do dnia wejścia zmian w życie, czyli przed 2 stycznia 2026 r..
Wzrost opłat i prowizji: Szczegółowa analiza Taryfy Opłat i Prowizji Banku Pocztowego
W Taryfie opłat i prowizji dla klientów detalicznych wprowadzane są zmiany, które skutkują wzrostem kosztów kluczowych operacji gotówkowych i bezgotówkowych, co Bank tłumaczy m.in. wzrostem inflacji oraz kosztów obsługi produktów.
Podwyżki te są podyktowane wzrostem cen towarów i usług liczonym rok do roku (o 2,4% w II półroczu 2024 r. i o 2,1% w I półroczu 2025 r.), wzrostem przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (o 4,9% i 0,3% odpowiednio) oraz wzrostem kosztów obsługi usług świadczonych przez Bank (o 4,3% i 6,7% odpowiednio).
Ile wyniesie opłata za wpłatę i wypłatę gotówki w placówce Banku Pocztowego?
Opłata za wpłaty i wypłaty gotówki w placówce Banku Pocztowego lub placówce pocztowej dla rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (z wyłączeniem Pocztowego Rachunku Podstawowego) wzrośnie z 10 zł do 11 zł za każdą operację.
Dotyczy to szerokiego katalogu kont, takich jak Konta: w Porządku, w Porządku Start, w Porządku Plus, Aktywny Nestor, Bliskie, Bez Ograniczeń, ZawszeDarmowe, Standard, Nestor oraz Plus.
Jak zmienią się koszty przelewów natychmiastowych w Banku Pocztowym?
Opłata za polecenie przelewu natychmiastowego zlecanego za pośrednictwem bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub telefonicznej (IVR) wzrośnie z 5 zł do 5,5 zł dla wszystkich rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Jeśli klient Pocztowego Rachunku Podstawowego zdecyduje się na polecenie przelewu natychmiastowego przez konsultanta bankowości telefonicznej, opłata ta również wzrośnie z 5 zł do 5,5 zł. Natomiast dla pozostałych kont usługa przelewu natychmiastowego zlecana konsultantowi będzie kosztować 6 zł.
Co ze sprawdzaniem salda, wypłatami z obcych bankomatów i opłatami za kartę?
Wzrosną również opłaty za korzystanie z kart płatniczych poza sieciami bezpłatnymi, w tym opłata za wypłatę gotówki z bankomatów krajowych i EOG innych niż bankomaty bezprowizyjne, która dla większości rachunków wzrośnie z 5 zł do 5,5 zł.
Dodatkowo, Bank Pocztowy wprowadza lub podwyższa opłaty za inne usługi:
- Opłata za obsługę karty z logo Poczty Polskiej/Caritas wzrośnie z 6,99 zł na 7,5 zł miesięcznie (przy zachowaniu warunków zwalniających z tej opłaty) [14 (8), 141].
- Sprawdzenie salda w bankomacie (dla kart z logo Poczty Polskiej/Caritas) wzrośnie z 2,5 zł do 2,75 zł [14 (6), 143].
- Wypłata gotówki w ramach usługi cashback na terenie kraju, która była dotychczas bezpłatna (0 zł), będzie kosztować 1 zł za każdą transakcję.
Analiza Przypadku: Koszty stałe operacji gotówkowych
Klient regularnie dokonujący wpłat i wypłat gotówki w placówce pocztowej:
| Rodzaj operacji | Liczba miesięcznie | Stary koszt (10 zł) | Nowy koszt (11 zł) | Wzrost |
|---|---|---|---|---|
| Wpłaty/Wypłaty w placówce | 5 | 50 zł | 55 zł | 10% |
| Wypłaty z obcych bankomatów | 2 | 10 zł | 11 zł | 10% |
Aby zminimalizować wpływ podwyżek opłat, należy maksymalnie wykorzystywać bankowość internetową Pocztowy24 i aplikację mobilną Pocztowy. Zwłaszcza przy przelewach natychmiastowych, unikanie kontaktu z konsultantem (gdzie opłata wynosi 6 zł) na rzecz kanałów cyfrowych (gdzie opłata wynosi 5,5 zł) jest korzystniejsze. Wypłaty gotówki należy realizować w sieciach bankomatów bezprowizyjnych.
| Nazwa opłaty i konto, którego dotyczy | Przed zmianą | Po zmianie |
|---|---|---|
| Wpłata gotówki na rachunek płatniczy w placówce Banku lub placówce pocztowej Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, z wyjątkiem Pocztowego Rachunku Podstawowego | 10 zł | 11 zł |
| Warunki uniknięcia opłaty: Dla Pocztowego Rachunku Podstawowego opłata wynosi 0 zł. Brak informacji o innych warunkach uniknięcia opłaty dla pozostałych ROR | ||
| Wypłata gotówki z rachunku płatniczego w placówce Banku lub placówce pocztowej Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, z wyjątkiem Pocztowego Rachunku Podstawowego | 10 zł | 11 zł |
| Warunki uniknięcia opłaty: Dla Pocztowego Rachunku Podstawowego opłata wynosi 0 zł. Brak informacji o innych warunkach uniknięcia opłaty dla pozostałych ROR | ||
| Polecenie przelewu natychmiastowego na rachunek w innym banku, realizowane przez: usługę bankowości elektronicznej (mobilnej), bankowość internetową, bankowość telefoniczną (IVR) Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe | 5 zł | 5,50 zł |
| Polecenie przelewu natychmiastowego na rachunek w innym banku, realizowane przez: usługę bankowości telefonicznej (konsultant) Konta: Pocztowy Rachunek Podstawowy | 5 zł | 5,50 zł |
| Wypłata gotówki kartą (z logo Poczty Polskiej/kartą Caritas) z bankomatów krajowych i na terenie EOG poza bezpłatnymi sieciami Konta: Konto w Porządku Start | 3,50 zł | 3,85 zł |
| Wypłata gotówki kartą (z logo Poczty Polskiej/kartą Caritas) z bankomatów krajowych i na terenie EOG poza bezpłatnymi sieciami Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe (z wyjątkiem Pocztowego Rachunku Podstawowego i Konta w Porządku Start) | 5 zł | 5,50 zł |
| Warunki uniknięcia opłaty: Opłata dotyczy wypłat dokonanych poza bezpłatnymi sieciami bankomatów | ||
| Sprawdzenie salda w bankomacie (kartą z logo Poczty Polskiej/kartą Caritas, o ile bankomat udostępnia taką usługę) Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe | 2,50 zł | 2,75 zł |
| Wypłata gotówki w ramach usługi cashback na terenie kraju Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe | 0 zł | 1 zł |
| Obsługa karty debetowej (karta z logo Poczty Polskiej/karta Caritas) Konta: Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe (z wyjątkiem Pocztowego Rachunku Podstawowego i Konta w Porządku Start) | 6,99 zł miesięcznie | 7,50 zł miesięcznie |
| Warunki uniknięcia opłaty: Zachowano dotychczasowe warunki zwalniające z tej opłaty (warunek określony w pkt. 1.1). W przypadku spełnienia tego warunku, opłata miesięczna wynosi 0 zł. | ||
Cyfryzacja i innowacje technologiczne w Banku Pocztowym
Bank Pocztowy nieustannie rozwija swoje usługi, dostarczając klientom nowoczesne rozwiązania zdalne i cyfrowe, takie jak przelewy BLIK, płatności mobilne (Google Pay, Apple Pay) oraz usługę zdalnego potwierdzania tożsamości PocztowyID.
Rozwój technologii wymusił też zmiany regulacyjne, mające na celu aktualizację zapisów pod kątem postępu technicznego.
Jakie nowe metody zawierania umów wprowadza Bank Pocztowy?
Bank Pocztowy wprowadza możliwość zawierania umowy o prowadzenie rachunku za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, gdzie podpis klienta jest zastępowany przez podanie specjalnego kodu SMS.
Procedura zawierania umowy kodem SMS wymaga od klienta:
- Podania w Banku adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego.
- Posiadania urządzenia zdolnego do odebrania wiadomości SMS oraz dostępu do internetu i poczty elektronicznej.
- Akceptacji dokumentów przesłanych e-mailem, a następnie podania kodu SMS pracownikowi Banku, co jest równoważne ze złożeniem podpisu pod umową.
Należy pamiętać, że ta metoda akceptacji i zawierania umów nie ma zastosowania do rachunków dla osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych.
Czy Bank poprawił dostępność usług cyfrowych?
Tak, Bank Pocztowy udostępnił klientom możliwość mobilnego uwierzytelnienia operacji zlecanych w bankowości internetowej Pocztowy24 za pośrednictwem aplikacji Pocztowy, co eliminuje konieczność wpisywania kodów SMS.
Ponadto, Bank zapewnił dostępność bankowości elektronicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami w kluczowych obszarach:
- Logowanie do bankowości internetowej i aplikacji mobilnej.
- Uwierzytelnienie operacji zlecanych w bankowości internetowej (poprzez aplikację mobilną).
- Korzystanie z usługi BLIK w aplikacji mobilnej (w tym generowanie i zatwierdzanie kodów BLIK oraz przelewów na telefon BLIK).
- Sekcja Oszczędności w aplikacji mobilnej dla urządzeń z systemem Android.
Nowe obowiązki regulaminowe: FATCA i CRS (rezydencja podatkowa)
Do Regulaminu Rachunków wprowadzono nowy, obszerny Rozdział XXIV, który dotyczy obowiązkowych Oświadczeń w zakresie rezydencji podatkowej, wymaganych na potrzeby międzynarodowej wymiany informacji podatkowych (FATCA i CRS).
Bank ma obowiązek pozyskania od klientów detalicznych i weryfikowania oświadczeń związanych z rezydencją podatkową.
Czym są CRS i FATCA i dlaczego muszę złożyć oświadczenie?
CRS (Common Reporting Standard) oraz FATCA (The Foreign Account Tax Compliance Act) to międzynarodowe regulacje mające na celu zwalczanie unikania opodatkowania, które nakładają na Bank obowiązek identyfikacji klientów będących rezydentami podatkowymi innych państw i raportowania o ich rachunkach.
Wprowadzono definicje takich terminów jak Kraj rezydencji podatkowej (kraj, w którym podlega się opodatkowaniu od całości dochodów) oraz Numer TIN (numer identyfikacyjny podatnika).
- Oświadczenie na potrzeby CRS: Wymaga wskazania Kraju rezydencji podatkowej oraz Numeru TIN (jeśli został nadany).
- Oświadczenie na potrzeby FATCA: Wymaga wskazania, czy klient jest podatnikiem Stanów Zjednoczonych Ameryki (Szczególną Osobą Amerykańską), co wiąże się z obowiązkami sprawozdawczymi na rzecz organów USA.
Ważne: W przypadku zmiany statusu rezydencji podatkowej, klient jest zobowiązany złożyć kolejne oświadczenie zgodne z nowym stanem faktycznym i prawnym w terminie do 30 dni od daty zmiany.
Prawa Klienta wobec wprowadzanych zmian
Zgodnie z przepisami, Bank Pocztowy poinformował klientów o proponowanych zmianach nie później niż 2 miesiące przed ich planowanym wejściem w życie, zapewniając jednocześnie klientom prawo do reakcji na nieakceptowane warunki.
Czy mam prawo nie zaakceptować zmian?
Tak, w przypadku braku akceptacji zaproponowanych zmian w Regulaminie Rachunków, Regulaminie Kart lub Taryfie, mają Państwo prawo, przed terminem wejścia zmian w życie (przed 2 stycznia 2026 r.), zgłosić sprzeciw lub wypowiedzieć umowę bez ponoszenia opłat.
Kluczowe terminy i procedury:
- Wypowiedzenie Umowy: Mają Państwo prawo wypowiedzieć umowę ze skutkiem od dnia poinformowania o zmianach, najpóźniej jednak do dnia ich planowanego wejścia w życie (przed 2 stycznia 2026 r.). Wypowiedzenie nie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
- Sprzeciw: Brak oświadczenia o odmowie przyjęcia zmian lub wypowiedzenia umowy w wyżej wskazanym terminie oznacza ich akceptację. Jeśli jednak zgłoszą Państwo sprzeciw, ale nie dokonają wypowiedzenia umowy, umowa wygasa 1 stycznia 2026 r..
Należy pamiętać, że oświadczenie o odmowie przyjęcia zmian lub wypowiedzenie umowy musi zostać przesłane lub złożone w dowolnej placówce Banku przed 2 stycznia 2026 r.. Przekroczenie tego terminu oznacza akceptację podwyżek i nowych regulacji.
Podsumowanie
Wprowadzane przez Bank Pocztowy zmiany od 2 stycznia 2026 r. stanowią odpowiedź na wymogi rynkowe, prawne i geopolityczne. Chociaż Bank inwestuje w cyfryzację (PocztowyID, mobilne uwierzytelnienie) i aktualizuje swoje regulacje prawne, w tym te dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy, należy przygotować się na wzrost kosztów operacji gotówkowych i przelewów natychmiastowych.
O ile nie korzystasz intensywnie z operacji kasowych w placówkach, zmiany te w dużej mierze skupiają się na dostosowaniu Banku do nowych obowiązków prawnych (FATCA/CRS) oraz ustandaryzowaniu regulaminów.
Zachęcam do weryfikacji, czy nowe opłaty (zwłaszcza 11 zł za wpłatę/wypłatę gotówki) wpłyną na Państwa budżet. Jeśli mają Państwo wątpliwości lub nie akceptują Państwo zmian, prosimy o kontakt z Bankiem w celu złożenia sprzeciwu lub wypowiedzenia umowy przed 2 stycznia 2026 r.. W celu stałego wglądu w finanse i bieżący dostęp do informacji, zachęcamy do uruchomienia aplikacji mobilnej Pocztowy i korzystania z serwisu internetowego Pocztowy24.
Najczęściej zadawane pytania – Bank Pocztowy zmiany od 2 Stycznia 2026
Jakie jest ryzyko związane z usługami płatniczymi w Banku Pocztowym po zmianach?
Ryzyka związane z wykonywaniem usług płatniczych obejmują przede wszystkim nieautoryzowane transakcje na rachunku oraz błędną realizację usług z powodu problemów technicznych, czasowej niedostępności lub wadliwego działania systemów bankowości elektronicznej. W przypadku wystąpienia tych sytuacji Bank odpowiada wobec klienta na zasadach i w zakresie określonym w Regulaminie.
W jakich przypadkach Bank Pocztowy może wypowiedzieć umowę o prowadzenie rachunku z powodu braku aktywności?
Bank Pocztowy może wypowiedzieć umowę rachunku, jeśli klient nie dokonał na nim żadnych operacji przez ponad 24 kolejne miesiące (z wyjątkiem pobierania opłat lub naliczania odsetek) i jego saldo nie przekracza 200 zł. Wprowadzono tę nową zasadę, umożliwiającą Bankowi wypowiedzenie umowy, co zastąpiło dotychczasową zasadę obowiązkowego zamykania rachunku po upływie 2 lat bez obrotów.
Co się dzieje, jeśli złożę sprzeciw wobec zmian, ale zapomnę wypowiedzieć umowę?
Jeśli zgłoszą Państwo sprzeciw wobec proponowanych zmian przed 2 stycznia 2026 r., ale nie dokonają Państwo formalnego wypowiedzenia umowy, umowa wygasa automatycznie 1 stycznia 2026 r.. Wypowiedzenie lub wygaśnięcie umowy w wyniku sprzeciwu nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami po stronie klienta.
Szukając nowego banku sprawdź ofertę kont osobistych w innych bankach.
Warunki nie będą gorsze (a często lepsze) niż te, które użytkownik uzyskałby bezpośrednio. Dzięki temu wynagrodzeniu będzie możliwe pokrycie kosztów utrzymania działalności bloga.




















