Blog

Pieniądz cyfrowy banku centralnego (CBDC) – co musisz wiedzieć?

Pieniądz cyfrowy banku centralnego (CBDC) – co musisz wiedzieć?

Artykuł ten wyjaśnia koncepcję pieniądza cyfrowego banku centralnego (CBDC), definiując go jako cyfrową formę pieniądza fiducjarnego emitowaną przez bank centralny. Przedstawia różne rodzaje i modele CBDC, analizuje motywacje banków centralnych do ich rozważania, takie jak wzrost popularności prywatnych cyfrowych pieniędzy i potrzeba modernizacji systemów płatniczych. Omówione są także potencjalne efekty wprowadzenia CBDC, zarówno pozytywne, jak i negatywne, oraz stan prac nad CBDC na świecie, w tym stanowisko Polski i Narodowego Banku Polskiego, który na razie podchodzi do tej koncepcji z rezerwą.

Dowiedz się więcejPieniądz cyfrowy banku centralnego (CBDC) – co musisz wiedzieć?
Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego w Polsce - rola i regulacje KNF

Krajowa instytucja pieniądza elektronicznego w Polsce – rola i regulacje KNF

Artykuł omawia krajową instytucję pieniądza elektronicznego (KIPE) w Polsce, wyjaśniając jej rolę jako podmiotu uprawnionego do wydawania i wykupu pieniądza elektronicznego oraz świadczenia powiązanych usług płatniczych. Tekst podkreśla, że działalność KIPE podlega szczegółowym regulacjom prawnym i nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), która wydaje niezbędne zezwolenie i monitoruje zgodność z przepisami. Szczegółowo przedstawiono proces uzyskania zezwolenia od KNF, wymagane dokumenty oraz obowiązki KIPE, w tym te dotyczące minimalnego kapitału, ochrony środków klientów i raportowania. Zwrócono uwagę na różnice między KIPE a innymi instytucjami finansowymi oraz przyszłość tych instytucji w świetle planowanych zmian regulacyjnych w UE.

Dowiedz się więcejKrajowa instytucja pieniądza elektronicznego w Polsce – rola i regulacje KNF
Opłata surcharge - opłata za transakcje wypłaty w bankomatach 

Opłata surcharge – opłata za transakcje wypłaty w bankomatach 

Artykuł wyjaśnia, czym jest opłata surcharge, czyli dodatkowa prowizja pobierana głównie podczas wypłat gotówki z bankomatów, zwłaszcza za granicą, przez właściciela urządzenia. Tekst podkreśla, że jest to koszt niezależny od opłat własnego banku i ma pokryć utrzymanie bankomatu. Omówiono, jak rozpoznać i unikać surcharge, zwracając uwagę na komunikaty na ekranie bankomatu i wybór znanych sieci bankowych. Przedstawiono również różnice między surcharge a innymi opłatami, takimi jak prowizje bankowe za wypłaty za granicą, opłaty za przewalutowanie oraz usługi DCC i interchange.

Dowiedz się więcejOpłata surcharge – opłata za transakcje wypłaty w bankomatach 
Co to jest Krajowa Instytucja Płatnicza KIP?

Co to jest Krajowa Instytucja Płatnicza KIP?

Tekst omawia pojęcie Krajowej Instytucji Płatniczej (KIP) w Polsce, definiując ją jako osobę prawną posiadającą zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) na świadczenie usług płatniczych. Wskazuje, że działalność KIP jest ściśle regulowana ustawą o usługach płatniczych i podlega nadzorowi KNF. Opisuje również zakres usług, jakie może świadczyć KIP, proces uzyskania zezwolenia, formy prowadzenia działalności (w Polsce i za granicą) oraz kluczowe obowiązki tych instytucji, podkreślając ich rolę w sektorze FinTech.

Dowiedz się więcejCo to jest Krajowa Instytucja Płatnicza KIP?
Sprawozdanie GIIF 2024: Roczny Raport z Działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej

Sprawozdanie GIIF 2024: Roczny Raport z Działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej

Sprawozdanie GIIF 2024 pokazuje intensywną walkę z praniem pieniędzy (AML/CTF) w Polsce. Zobacz, jak znacząco wzrósł przepływ informacji do GIIF z kraju i zagranicy. Dowiedz się o wyzwaniach (rosnąca liczba danych, ograniczone zasoby) i działaniach GIIF (więcej analiz, blokad, współpracy krajowej z prokuraturą, KAS, służbami MSWiA). Poznaj kategorie instytucji obowiązanych i przykłady analiz. Prace nad aktualizacją strategii AML/CTF trwają.

Dowiedz się więcejSprawozdanie GIIF 2024: Roczny Raport z Działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
Szara lista FATF w walce z międzynarodowym praniem pieniędzy i terroryzmem

Szara lista FATF w walce z międzynarodowym praniem pieniędzy i terroryzmem

Artykuł omawia szarą listę FATF, która identyfikuje kraje ze strategicznymi brakami w systemach przeciwdziałania praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu oraz finansowaniu proliferacji broni masowego rażenia. Wyjaśnia, że umieszczenie na tej liście wywiera presję na te jurysdykcje, motywując je do wdrażania planów naprawczych monitorowanych przez FATF. Artykuł opisuje przyczyny trafienia na listę, jej wpływ na gospodarkę oraz proces usuwania z niej, podkreślając znaczenie tego mechanizmu w zwalczaniu przestępczości finansowej na świecie.

Dowiedz się więcejSzara lista FATF w walce z międzynarodowym praniem pieniędzy i terroryzmem
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie C-324/23: Środki tymczasowe a przymusowa restrukturyzacja banków

Przełomowy wyrok TSUE w sprawie C-324/23: Środki tymczasowe a przymusowa restrukturyzacja banków

Niniejszy tekst omawia przełomowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-324/23, dotyczący możliwości stosowania środków tymczasowych w postępowaniach konsumentów przeciwko bankom objętym przymusową restrukturyzacją. Wyrok ten, wydany w kontekście restrukturyzacji Getin Noble Banku, potwierdza, że samo objęcie banku restrukturyzacją nie wyklucza automatycznie możliwości zastosowania przez sądy krajowe środków tymczasowych, takich jak zawieszenie spłaty rat kredytu, w celu ochrony konsumenta dochodzącego unieważnienia umowy z powodu nieuczciwych warunków. TSUE wskazał, że przepisy krajowe, które uniemożliwiają takie działania wyłącznie ze względu na restrukturyzację banku, są sprzeczne z prawem Unii, w szczególności z dyrektywą dotyczącą nieuczciwych warunków i zasadą skuteczności. Sąd krajowy musi mieć możliwość indywidualnej oceny konieczności zastosowania środków tymczasowych, aby zapewnić pełną skuteczność przyszłego wyroku i chronić konsumenta przed poniesieniem nieproporcjonalnych strat, zwłaszcza ryzykiem spłaty kwoty wyższej niż należna w przypadku unieważnienia umowy.

Dowiedz się więcejPrzełomowy wyrok TSUE w sprawie C-324/23: Środki tymczasowe a przymusowa restrukturyzacja banków
Decyzja Rady Polityki Pieniężnej o stopach procentowych - kwiecień 2025

Decyzja Rady Polityki Pieniężnej dotycząca stóp procentowych – maj 2025

W dniach 6-7 maja 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej (RPP) przeprowadziła posiedzenie decyzyjne, podczas którego podjęto decyzję dotyczącą poziomu stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego (NBP). Po okresie utrzymywania stóp na niezmienionym poziomie od września 2023 roku, co było przedmiotem dyskusji na wcześniejszych posiedzeniach, Rada postanowiła o ich zmianie. Kluczową informacją wynikającą z majowego posiedzenia jest decyzja o obniżeniu stóp procentowych NBP. Niniejszy artykuł przedstawia szczegółową analizę tej decyzji w kontekście aktualnej sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie, opierając się na oficjalnych komunikatach RPP. Szczegóły decyzji RPP w sprawie stóp procentowych w maju 2025 roku Zgodnie z komunikatem NBP, Rada…

Dowiedz się więcejDecyzja Rady Polityki Pieniężnej dotycząca stóp procentowych – maj 2025